Deel dit artikel
-

Meeste reclamegeld Nederland in 2017 naar Digitaal

Digitale kanalen vangen van alle reclamevormen in Nederland het meest geld. In 2016 is dat 49,8 procent, 2017 wordt het definitieve kanteljaar. Dat vertellen de nieuwe voorspellingen van mediabureau Carat.

Het bedrijf uit het netwerk van Dentsu Aegis publiceerde zojuist zijn bijgestelde verwachtingen voor reclamebestedingen wereldwijd. Qua digitale bestedingen behoren Nederland bij de absolute top, samen met drie Scandinavische landen. De reclamemarkten in deze landen zijn het meest volwassen van de wereld. Nederland is de grootste van die top 4 (overzicht onderaan).

De nieuwe cijfers van Carat laten verder zien dat adverteerders dit jaar voor 94,4 miljard euro zullen uitgeven op de Europese reclamemarkt. Een aanzienlijk deel daarvan gaat naar digitale kanalen want, zo blijkt, in 13 van de 59 onderzochte landen is internet het grootste reclamekanaal. Groter dan televisie.

In veel landen laat enkel print dit jaar een daling in besteed budget zien.

Wereldwijd groeien de digitale budgetten in 2016 met 15,6 procent, in 2017 is dat 13,6 procent. Nederland specifiek laat een marginale groei zien: 1,3 procent, tegenover het Europees gemiddelde van 2,9 procent.

Google zal met enige weerzin naar de verwachtingen kijken. De bestedingen aan Search groeien dit jaar namelijk met 10,6 procent. Het jaar 2017 wordt het eerste jaar waarin geen dubbelcijferige groei geboekt gaat worden, want 8,4 procent. Adverteerders omarmen vol enthousiasme social advertising (lees: Facebook). Daarnaast is video een hele groter drijver van de mondiale groeipercentages in digitale bestedingen.

Foto: Proud American (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond