Deel dit artikel
-

Megaboete voor Ryanair voor online boekingsproces

De Consumentenautoriteit legt aan luchtvaartmaatschappij Ryanair boetes op van in totaal 370.000 euro voor vier overtredingen die zijn geconstateerd in haar online boekingsproces. Zo bood Ryanair op haar website vliegtickets aan voor prijzen waarbij niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten waren inbegrepen, zoals heffingen en toeslagen die verplicht worden berekend.

De prijs die de consument uiteindelijk betaalde was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden. Dit is in strijd met de consumentenregels, aldus de Consumentenautoriteit.

De waakhond ontving uit diverse nationale en internationale bronnen aanwijzingen dat Ryanair bepalingen uit de consumentenregels niet naleefde. Zo schrijft de Europese regelgeving voor dat bij het aanbieden van vliegtickets alle bijkomende kosten die voorzienbaar en onvermijdbaar zijn in de gepresenteerde prijs moeten zijn opgenomen. Daarom is de Consumentenautoriteit een onderzoek gestart.

De Consumentenautoriteit heeft diverse overtredingen vastgesteld. Het online boekingsproces biedt consumenten bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om tussentijds invoergegevens te controleren en eventuele fouten te herstellen. Ryanair vermeldt op haar website ook geen e-mailadres, waardoor rechtstreekse communicatie met het bedrijf wordt bemoeilijkt.

Het bedrijf heeft inmiddels het boekingsproces op onderdelen aangepast. Nu presenteert zij wel prijzen met inbegrip van voorzienbare en onvermijdbare toeslagen en heffingen. Daarnaast vermeldt zij nu dat er sprake is van een Engelstalige klantenservice. Voor de overtredingen die nog niet zijn beëindigd heeft de Consumentenautoriteit drie lasten onder dwangsom opgelegd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond