Deel dit artikel
-

Megapool: omzet fors gestegen

Wit- en bruingoedketen Megapool is er naar eigen zeggen in geslaagd zijn online winkel in één jaar winstgevend te maken. De webwinkel draait nu evenveel omzet als een gemiddeld offline filiaal. Binnenkort volgt een interactief experiment met internetzuilen die in winkels worden opgesteld.

Megapool.nl ging in oktober 2000 van start. Volgens Patrick Vroklage, manager e-business, is de site precies een jaar later voor het eerst uit de rode cijfers gekropen. "Vanaf de jaarwisseling zijn we vervolgens elke maand kostendekkend geweest", zegt hij. Hoeveel omzet de site precies draait, wil Vroklage niet kwijt. Megapool haalt volgens hem met 150 filialen jaarlijks een omzet van 386 miljoen euro. "De webshop draait nu even goed als een gemiddeld filiaal, dus deel het totaalbedrag maar door 150". Dat komt dus neer op zo'n 2,5 miljoen euro.

De omzet ligt 250 procent hoger dan een jaar terug. Volgens Vroklage doen vooral duurdere producten als wasmachines het goed. Het gemiddeld aankoopbedrag ligt op 500 euro. "Als wij een folder verspreiden met een goede aanbieding er in, zien we nu niet alleen een direct effect in de winkels, maar ook op de online omzet. Van één type Zanussi wasmachines verkochten we er met zo'n aanbieding acht in een week. Normaal is dat drie tot vier". Dat lijkt weinig voor een website met een landelijk bereik, maar voor een offline winkel is dit voor één type wasmchine de gemiddelde omzet, legt Vroklage uit.

Hoewel vooral duurdere producten het goed doen, heeft Megapool het online assortiment sinds 2000 uitgebreid van 400 naar 1.500 artikelen. Een deel zal wellicht online niet goed lopen, maar Vroklage heeft een ander doel voor ogen. "Een filiaal dat zestig procent van onze artikelen in de winkel heeft, kan via het internet toch inzage krijgen in de overige veertig procent. Alle winkels, filialen en franchisenemers zijn nu aangesloten op een intranetsysteem. Daar staat voorraadbeheer, prijs- en productinformatie op".

Binnenkort kunnen klanten deze informatie zelf opzoeken in de fysieke winkels. Megapool start in drie filialen een experiment met 'internetzuilen', zoals jeansketen Score dat al eerder deed. Het idee lijkt klantvriendelijk, maar is dat wel zo? Als een klant de moeite neemt om de reis naar een winkel te maken, dan verwacht hij dat het voorraadbeheer door het aanwezige personeel wordt uitgevoerd. Dat is immers de toegevoegde waarde van een fysieke winkel. Vroklage ziet het anders. "Als je nu op een zaterdag een winkel binnenloopt, staan er zes verkopers die vrijwel allemaal in gesprek zijn. Dan moet jij wachten tot je geholpen wordt. Wij willen de klanten die normaal geërgerd weglopen toch in de winkel houden. Je biedt een klant meer keus en daarmee verlaag je toch een drempel".

Deel dit bericht

15 Reacties

Schiphorst

Hehe! Eindelijk een retailer die snapt hoe e-commerce bedreven moet worden in de winkels!Niets anders dan een pluim voor de Megapoolers.

Emiel Schiphorst

Leuk dat iemand anoniem kan blijven en toch mijn betrokkenheid bij online marketing niet vergeet. Overigens is Plagiaat van de naam een strafbaar feit. Uiteraard kent deze persoon mij en mijn respect en bewondering voor een E-manager die bescheiden blijft. Uiteraard kan ik beamen als ex-medewerker van Megapool dat integratie van media in een dergelijke keten alle marketing vooruit is. Peelen & Molenaar deden er in 97 in theorie al uitspraken over, Wehkamp is altijd het paradepaardje, maar vergeet een keten als Megapool niet! Ook op b-t-b niveau wordt business gedaan. Overtoom is dan leading in stellingen, wie is dat in koelkasten? Oscar Diele van Wehkamp krijgt concurrentie… En waar zijn Dixons en Kijkshop met hun internet strategie?

Koopgek

Kan iemand mij vertellen waarom ik niet op een normale meanier kan betalen bij Megapool? Acceptgiro of Creditcard? Alleen CC met SET, bestaat dat nog?

Jaap Bakker

Ik geloof helemaal niets van die cijfers. Laat Megapool maar eens met harde feiten komen over omzet/winst. Een bedrijf als Wehkamp durft man-en-paard te noemen. Een website als die van Megapool die er ZO SLECHT uitziet, traag is en die ZO BELABBERD navigeert is een schande voor Nederland (online) retailland. En zuilen in de winkels? Pffff…. dat is nog nergens gelukt! De enige goede zuil is een pinautomaat.

Patrick Vroklage

Hierbij wil ik reageren op de opmerkingen van de Koopgek en Jaap Bakker. Ten eerste de Koopgek; Megapool biedt wel degelijk meerdere betaalmogelijkheden aan, zoals rembours (60% van de online aankopen), eenmalige machtiging (5%), overboeking (8%), MegaLease (11%), Rabo Direct (16%) en inderdaad SET. SSL betalingen hebben in het verleden bij Megapool tot veel fraude pogingen geleid. Zie onderstaand artikel. Gezien de vele reacties van andere online retailers op dit artikel ben ik van mening dat het geen onverstandige beslissing is geweest. En acceptgiro's als betaling van een wasmachine…? Wat jammer is van de reactie van Jaap Bakker is dat het emailadres niet klopt. Ik zou de heer bakker dan ook willen uitnodigen voor een demonstratie van de Informatiezuilen en het Intranet. Tevens mag hij een kijkje nemen in de keuken van de Internetshop. Misschien kan Jaap Bakker ons zijn visie geven hoe om te gaan met Internetverkoop. In afwachting verblijf ik.

Bongaards

Altijd leuk te zien hoe mensen afgeven op andermans succes. Met een Chello verbinding kan ik mij voorstellen dat alles traag gaat. Maar wat steekt er nu werkelijk achter zo'n reactie? Is er eindelijk weer eens een positieve ontwikkeling en dan wordt het zo beoordeeld. Jammer Jaap.

Emiel Schiphorst

De heer Bakker kent het succes met zuilen van AVN (ArbeidsVoorziening Nederland) niet? Alle jobsites en beschikbare vacatures van arbeidsbureaus zijn hierbij geintegreerd in een databank. Deze databank is via zuilen voor werkzoekenden in arbeidsbureaus in heel Nederland beschikbaar en is een enorm succes. Er zijn dus wel successen geboekt. Gratis tip voor iedere marketeer en zeker een kijkje waard!

Rudolf de Koning

Toch even wezen kijken op megapool.nl naar aanleiding van de negatieve reactie van dhr. Bakker. Het lijkt mij gewoon een functionele shop, zonder al te veel design. Snel en gemakkelijk naar je product. Het lijkt me dat je dat als bezoeker op zit te wachten, of ben ik hier de enige? Over producten gesproken heer Bakker. Noem mij een online electronica warenhuis waar ik uit meer dan 20 wasmachines kan kiezen? Dat bedoel ik maar. Noem mij überhaubt een online retailer die al die producten gewoon uitvult, ook op mijn 1600 x 1200 resolutie. Volgens mij is Megapool daar redelijk uniek in. Niets kiezen of je 3 of 4 producten wilt zien, maar gewoon uitvullen. Dan zou de site traag zijn. Dat vind ik toch vreemd. Ik zit hier niet met een super goede verbinding, maar zelfs bij mij is de site snel. Misschien dat de openingspagina ietwat zwaar is door de flash of zo. Verder goed lijkt me. Misschien dat dhr. Bakker op de verkeerde website heeft zitten snuffelen. Foutje is zo gemaakt, toch?

Jaap Bakker

Beste Patrick, nogmaals: harde cijfers over omzet en winst willen we horen. Geen stoere uitspraken!Ook graag info over de kosten per order / distributie etc. Graag ook info over het aantal internetklanten / retouren etc. Met andere woorden: come clean! Geef info! Oh: Meneer Schiphorst: de zuilen bij arbeidsvoorziening zijn een vervanging voor de kaartjes die overal hingen… Die vergelijking gaat dus niet op. (ingekort door de redactie)

Jaap Bakker

Okay dan: Twee voorbeelden, waarom het een slechte site is.Ten eerste: De TELFORT C35CLARITY Mobiele telefoon is NU in de aanbieding van EURO 0,00 voor EURO 0,01…. Snap u het nog? Hieronder het bewijs… Als consument ben je dan toch de weg kwijt? En dit is maar 1 {voorbeeld; http://www.megapool.nl/site/shop/product.asp?intproductID=&intGroepID=257 }.Ten tweede: ik probeerder te registeren, vulde NIETS in: "Vul uw voornaam in "….. – Jaap – …. "Vul uw achternaam in"…. etc/ etc/ etc/. Jemig zeg: vertel de gebruiker wat ie IN MOET VULLEN. Het is duidelijk dat Megapool retail snapt… pffff

Ton Heijnen

"Ten eerste: De TELFORT C35CLARITY Mobiele telefoon is NU in de aanbieding van EURO 0,00 voor EURO 0,01…. Snap u het nog? Hieronder het bewijs… Als consument ben je dan toch de weg kwijt? En dit is maar 1 voorbeeld." Lijkt mij een slecht voorbeeld: Bij iedere mobiele telefoonaanbieder zijn dit soort prijzen verwarrend. 0,00 euro lukt alleen i.c.m. met net dat ene abonnement. Verder werkt de site altijd met een "van/voor" systeem. Bij prijzen van 0 werkt zoiets natuurlijk verkeerd. Ik denk niet dat dit Megapool te verwijten is. "Ten tweede: ik probeerder te registeren, vulde NIETS in: "Vul uw voornaam in "….. – Jaap – …. "Vul uw achternaam in"…. etc/ etc/ etc/. Jemig zeg: vertel de gebruiker wat ie IN MOET VULLEN." Er wordt toch duidelijk verteld wat je in moet vullen? Als jij dan stug niets in vult is het toch mooi dat dat systeem het checkt? Oke, hij stopt bij de eerste fout die hij tegenkomt en geeft geen hele waslijst aan fouten, maar daar is wel mee te leven. "Het is duidelijk dat Megapool retail snapt… pffff" Het is duidelijk dat jij er niks van snapt. Bovenstaande opmerkingen hebben alles met programmering te maken en niets met retail. Feit blijft: ik ben op zoek naar een nieuwe autoradio met cd speler. Had ik bij Megapool meteen gevonden. Bij Kijkshop moet je nog enkele keren extra klikken. Daarnaast is die laatste wel erg traag. Wat mij betreft alle lof over de megapool-site. Slechts één opmerking: heef Megapool echt maar twee autoradio/cd-spelers in het assortiment?

Jaap Bakker

Retail = Detail. De consument is zowiezo al wantrouwend op internet als het gaat om aankopen. Je kunt dus niet met dit soort vage aanbiedingen komen en ZEKER niet de schuld geven aan telecomaanbieders… En mind you: dit was het eerste product dat ik aanklikte! T.a.v. het invullen van het scherm. Zo'n (goed) formulier is over te zien en te krijgen. Dat Megapool het nog steeds op deze onhandige manier doet is knullig. En waar blijven die cijfers?

verkoper filiaal megapool

Waarom vraag je niet meteen aan Patrick Vroklage hoe de winkelformule in elkaar steekt? Natuurlijk zijn dit bedrijfsgeheimen, die iedere Megapool medewerker voor megapool houdt. Ik ga ook niet tegen klanten vertellen hoeveel winst we op strijkijzer of wasmachine maken. Waar het om gaat is een goed assortiment en met scherpe prijzen voor de consument.

BM

Even over die "goedwerkende" reclamezuilen bij het CWI, waar staan die? Op de site van het CWI staat een forum met klachten over het CWI. De advertenties kloppen niet (zijn verouderd), ze werken niet, verbindingen zijn slecht enz. En met een simpele oplossingen zoals een vermelding waarneer een advertentioe geplaatst is waren er al een hoop irritaties opgelost. Ik ben benieuwd hoe Emiel Schiphorst het een succes kan noemen.

Ody

Laat die Jaap Bakker maar lullen, dat is gewoon een een of andere concurrent die cijfers wil zien zodat hij zijn eigen verkoopjes kan vergelijken met de grote getallen van Megapool. Niet zeuren, PS: de zuil heeft onlangs nog de zilveren pouw gewonnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond