Deel dit artikel
-

“Mensen willen entertainment met elkaar bedrijven”

SBS en Endemol besloten gezamenlijk een 'destination' te openen op het web waar 'fun' de belangrijkste factor is. Pieter Haasnoot, managing director van de Endemol-SBS jointventure @Fun, over playgrounds en adverteerders.

Waarom zoekt Endemol samenwerking met een tv-zender en doet ze het niet zelf?

"Dat heeft in de eerste plaats met rechten op televisieprogramma's te maken. Formats en 'brands' zijn vaak gezamenlijk eigendom. Een zender heeft daarnaast expertise in het benaderen van consumenten. Een bedrijf als Endemol heeft eigenlijk alleen business-to-business contacten, en communiceert van oudsher niet direct met de consument. Toetreding op het web is eenvoudig voor entertainment-leveranciers, maar de mensen moeten dan nog wel naar je toekomen. En dat is niet makkelijk. Een producent alleen is daartoe niet in staat. Beide partijen hebben elkaar dus nodig."

Wat is het concept van @Fun?

"Het is een destination, een omgeving. Portals verwijzen mensen door, wij willen dat ze blijven en een leuke tijd hebben. En dat ze het ook leuk vinden om steeds terug te komen.

Hoe lang ze zullen blijven weet ik niet. Een half uur per keer lijkt misschien veel, maar we willen door combinaties te maken van Internet met tv en daarnaast door het bieden van allerlei andere vormen van entertainment via Internet bezoekers langere tijd bezighouden en herhalingsbezoek stimuleren. Daarnaast verwachten we ook veel van de mogelijkheid voor kijkers om zelf content aan te bieden. Dat kunnen beelden van webcams zijn, filmpjes et cetera. Ik denk dat mensen het leuk vinden entertainment met elkaar te bedrijven. Maar op het web weet men elkaar vaak niet te vinden. Daarom willen wij dat faciliteren."

Hoe verhouden tv en web zich tot elkaar?

"We hebben drie 'playgrounds' gemaakt; gebieden rondom de thema's 'love', 'live' en 'games'. De love-ground is gereserveerd voor programma's als All You Need is Love en chat- en datingservices. Het live-gedeelte draait om kijken en bekeken worden, denk aan De Bus. In de games-playground gaat het om classic games, niet al te ingewikkelde spelletjes voor grotere doelgroepen. Verder wordt gewerkt aan quizzen waarbij de deelnemers zich via voorrondes op het web kunnen kwalificeren voor de tv-uitzending. Dan is tv dus een spin-off van wat er op het web gebeurt. Dat soort geïntegreerde redactionele concepten zie je nog niet veel. Het aantal playgrounds is in principe eindeloos. Vanuit het massamedium tv kun je steeds kleinere logische groepen clusteren. Je wordt steeds specifieker. Er zullen ongetwijfeld ook playgrounds ontstaan rondom thema's als gezondheid, leven, wonen, sport."

Hoe worden er inkomsten gegenereerd?

"Adverteerders hebben steeds meer moeite om met consumenten te communiceren. Voor branding is het tegenwoordig steeds meer nodig dat er waarden aan het merk worden toegevoegd. Entertainment kan zo'n waarde zijn. Kijk naar Heineken dat het zoekt in uitgaan en muziek. En Nike, dat staat voor een bepaalde manier van leven. Een merk moet een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Waardemarketing wordt dus steeds belangrijker. En dat is een aspect waar wij heel goed in zijn. Wij willen omgevingen creëren waar verschillende adverteerders zich lekker voelen en kunnen communiceren. De playgrounds komen niettemin op redactioneel verantwoorde wijze tot stand. Daarnaast is sponsoring een mogelijkheid, en het is ook zeer wel mogelijk dat @Fun direct content gaat leveren aan adverteerders. Een leuke game op een Omo-site bijvoorbeeld. Per project verschilt het businessmodel. Daarin is Internet wezenlijk anders dan televisie. Bij tv zijn de partijen bekend en zijn de marges duidelijk. Op Internet zijn de businesmodellen in feite onbekend."

Wat betekenen de UPC/SBS en Endemol/Telefonica allianties voor @Fun?

"Die deals betekenen geen wijziging voor @Fun. Wat dat in de verdere toekomst betekent is niet te voorspellen. Maar dat past in de wereld waarin @Fun opereert, dus dat zijn we gewend. Voor je het weet is je concurrent je collega."

www.sbsnet.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond