‘Meta laks in aanpak advertenties voor nepwebshops’
Meta moet meer doen om malafide webshops van zijn platforms Facebook en Instagram te weren. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat deze platforms systematisch advertenties tonen die consumenten met één klik doorsturen naar nepwebwinkels. Dit zijn webshops die na betaling niets leveren.
De Consumentenbond onderzocht ruim 100 nepwebshops. 71 daarvan bereiken klanten via advertenties op Facebook en Instagram. Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, wat de deur openzet naar misbruik. Maar grote onlineplatforms zijn verplicht om malafide content actief te weren. En risico’s voor consumenten zoveel mogelijk te beperken. Dit staat in de Digital Services Act (DSA), een Europese richtlijn die sinds een jaar geldt. Meta voldoet niet aan deze DSA. De Consumentenbond vraagt daarom aan de Europese Commissie om in te grijpen.
Neem een Premium abonnement en krijg onbeperkt toegang tot premium artikelen en vele andere voordelen.
- Alles van Emerce Account
- Toegang tot alle Premium nieuws artikelen
- Korting op tickets Emerce Events
- Krijg Emerce 100 opgestuurd