Meta lanceert nieuwe AR brillen, noemt metaverse amper meer

Meta brengt in samenwerking met Ray-Ban toch weer een opvolger uit van de slimme bril Meta Stories.
Van de eerste versie van de Meta Stories zijn amper 300.000 exemplaren verkocht, maar de bril wordt ook nog eens maandelijks door minder dan 10 procent van de kopers echt gebruikt.
Het nieuwe model moet daar verandering in brengen. De ingebouwde speakers zijn verbeterd, en de bril is uitgerust met vijf microfoons. Het nieuwste model is uitgerust met een ‘ultrabrede’ 12 MP-fotocamera die video’s tot 60 seconden lang in HD-resolutie kan opnemen.
De bril is vanaf 299 dollar vooruit te bestellen in de VS, Canada, het VK, Ierland, Oostenrijk, België, Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, Finland, Noorwegen, Denemarken, Zweden en Australië.
Meta heeft woensdagavond ook nog de nieuwe mixed reality-bril Meta Quest 3 aangekondigd. De nadruk komt te liggen op het spelen van games in VR en AR en minder op de metaverse, een term die Meta topman Mark Zuckerberg tijdens de presentatie amper nog noemde.
De schermen in de Quest 3 hebben een 30 procent hogere resolutie dan de voorganger, evenals een snellere Qualcomm XR2-chip en nieuwe lenzen. De Quest 3 is ook dunner dan de Quest 2 en heeft verbeterde speakers en nieuwe controllers. De Quest 3 is vanaf 10 oktober verkrijgbaar.
Zuckerberg sprak op de Meta Connect-conferentie, ook over nieuwe AI-producten, waaronder een chatbot genaamd Meta AI die zowel tekst als fotorealistische beelden kan genereren.
Meta AI zal als assistent in de slimme bril worden ingebouwd, te beginnen met een bèta in de Verenigde Staten. Een software-update die voor volgend jaar is gepland, geeft de assistent de mogelijkheid om plaatsen en objecten te identificeren die mensen zien, en om vertalingen uit te voeren.
Meta maakte Meta AI met behulp van het Llama 2 taalmodel dat het bedrijf in juli uitbracht voor commercieel gebruik.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond