Deel dit artikel
-

Meta wil alsnog prijs maandabonnementen Instagram en Facebook halveren

Meta wil toch minder in rekening brengen voor reclamevrij abonnementen op Instagram en Facebook na forse kritiek. Het abonnementen gaat daarom van 9,99 euro naar 5,99 euro.

Privacyactivisten en consumentenorganisaties vonden het onterecht dat Meta zoveel vroeg voor abonnementen zonder reclame. Het bedrijf kwam zelf met deze abonnementen door Europese regelgeving, maar die leken vanwege de hoge tarieven onaantrekkelijk te worden.

‘De keuze tussen een gratis of betaalde variant van Instagram of Facebook is misleidend, oneerlijk en agressief’, aldus de bonden vorig jaar in hun gezamenlijke verklaring.

Meta dwingt gebruikers van Facebook en Instagram te kiezen tussen een betaalde en een gratis variant. Gebruikers die kiezen voor de betaalde variant krijgen in ruil daarvoor geen persoonsgerichte advertenties meer te zien. Gebruikers die kiezen voor de gratis variant, krijgen dat juist wel. Bovendien gaan ze daarmee ook automatisch akkoord met de verwerking van hun gegevens.

Strikt genomen is het zo, dat Meta zijn gebruikers moet vragen of ze wel of niet profielinformatie willen afstaan voor reclamedoeleinden. Het probleem daarbij is, dat praktisch niemand dat wil. Hooguit tien procent, zo wordt aangenomen.

Burgerrechtenorganisatie, en luis in Meta’s pels, noyb keurt het aanbod af. “Zelfs als je 1,99 euro vraagt, wil 99,9 procent van de gebruikers niet betalen en ruilt zijn persoonlijke gegevens weg.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond