Meta verlaagt prijzen advertentievrije abonnementen
Meta gaat de prijzen van zijn advertentievrije abonnementen voor Facebook en Instagram met 40 procent verlagen. Dat geldt ook voor abonnementen die al lopen. De prijsverlaging wordt ingevoerd onder druk van Europese toezichthouders.
Voor de webversie daalt de prijs van 9,99 euro naar 5,99 euro per maand en bij het mobiele abonnement gaat de prijs van 12,99 euro naar 7,99 euro per maand.
Gratis gebruikers krijgen op hun beurt minder gerichte reclame te zien. Meta laat alleen nog advertenties zien op basis van context.
De advertentievrije abonnementen werden in november exclusief in de Europese Unie geïntroduceerd. Het bedrijf deed dat om te voldoen aan Europese wetgeving, zoals de AVG en de Digital Markets Act. Maar consumentenorganisaties vonden de abonnementen te duur.
In maart stuurden 39 Europarlementariërs een open brief aan Meta met het verzoek om te stoppen met het ‘pay-or-okaymodel’.
Privacyorganisatie noyb is ook met het nieuwe aanbod niet tevreden en noemt het de zoveelste poging om EU-wetgeving te negeren door mensen met het aanbieden van grote niet weg te klikken advertenties tot toestemming te dwingen.
Bij ‘minder gerichte’ reclame wordt nog steeds persoonlijke informatie gebruikt, namelijk leeftijd en locatie. Wie voor ‘minder gerichte’ reclame kiest krijgt daarnaast grote advertenties te zien die niet kunnen worden overgeslagen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond