Deel dit artikel
-

Metazoekmachine voor koopjes

Met de lancering van zoekmachine marktzoeker.nl hoeven koopjesjagers niet langer dagelijks alle veilingsites te bezoeken. Met marktzoeker.nl is het mogelijk om met één zoekactie de vier grootste advertentiesites van Nederland te doorzoeken: Marktplaats, eBay, Speurders en Ricardo. De zoekresultaten worden op één pagina weergegeven waardoor het aanbod op de diverse sites in één oogopslag te zien is.

Volgens de initiatiefnemers biedt marktzoeker.nl uitkomst voor mensen die regelmatig op meerdere sites naar koopjes zoeken. Ze besparen tijd en kunnen advertenties op de verschillende sites snel vergelijken. Vanuit de zoekresultaten kan de bezoeker direct doorklikken naar specifieke advertenties.

De site ontvangt een vergoeding voor het aanbrengen van nieuwe leden bij de veilingsites. Andere inkomsten zijn er niet: “We willen het zo simpel mogelijk houden. Geen banners en geen adverteerders.” De initiatiefnemers, die de site naast hun dagelijkse werk hebben opgezet, hebben nog diverse aanvullingen voor de zoekmachine in gedachten: “We beschikken al over RSS feeds, maar die zetten we alleen online als de sites daarvoor toestemming geven.”

De site geeft een indicatie van de grootte van de diverse veiling- en advertentiesites. Zo blijkt dat veilingsite Ricardo de afgelopen periode steeds verder achterop is geraakt bij concurrent eBay. Gemiddeld levert een zoekactie op marktzoeker.nl bij eBay 12 keer zoveel resultaten op als bij Ricardo. Onder advertentiessites is Marktplaats nog steeds marktleider. Zowel in aantal advertenties als in assortiment. Bij de meeste zoektermen levert Marktplaats de meeste resultaten op. Speurders is een goede tweede. Op onderwerpen als “postzegels” en “munten” scoort Speurders nu al beter doordat de advertenties van Qoop.nl worden doorgeplaatst naar Speurders.

 

Deel dit bericht

8 Reacties

Jeroen van Daal

Goh, origineel idee. Niet echt dus. Zoiets bestaat al tijden: http://www.veilingkijker.nl  Echter weten de makers van deze site kennelijk hun publiek beter te bereiken (lees: spammen via allerlei sites, Emerce, Webwereld, nu.nl en nog een aantal anderen). Beetje jammer dat ze zich op die manier aan het publiek opdringen. Ik weet in ieder geval dat ik dus geen gebruik ga maken van die site.

Sytske Hermans

Dit is niet nieuw, Vergelijk.nl doet dit al jaren. Er wordt gezocht op 12 veilingsites. http://www.vergelijk.nl/p/veiling.html

Roy

Naar mijn weten zijn er al 2 vergelijkbare sites. Een is onderdeel van http://www.vergelijk.nl, ga naar overig en dan naar veiling. De tweede is http://www.veilingkijker.nl. Vooral over de eerste ben ik persoonlijk te spreken.

Kees

Wat een ophef, dit domein werd pas drie dagen geleden vastgelegd!

Remco

@Jeroen – ik denk niet dat er sprake is van "spammen", laat staan opdringen. Een goed persbericht schrijven is een hele kunst. Sommige mensen kunnen dat wel, en sommige niet. Bovendien denk ik dat de redacties van de genoemde sites zelf kundig genoeg zijn om te bepalen wat ze wel en niet opnemen. Uit eigen ervaring weet ik dat Webwereld bijvoorbeeld per dag vele tientallen persberichten ontvangt. Het zal bij Emerce niet veel minder zijn. Een enkele wordt opgenomen. Verder ben ik het met de reacties eens dat dit niet nieuw is. Bovendien is het idee al in 1997 ontstaan in de VS, waar auctionwatch toen al eBay doorzocht. Wel moet gezegd worden dat marktzoeker.nl veel completer is dan vergelijk en veilingkijker. Daar kun je alleen een woord intoetsen en krijg je een ellendig lange rij resultaten waar je niet veel aan hebt. Bovendien staat er bij vergelijk veel reclame omheen. Bij http://www.marktzoeker.nl kun je op veel meer factoren selecteren en zijn de resultaten aanmerkelijk beter voor zover ik nu kan inschatten. Jammer dat ze niet wat meer sites doorzoeken. Dat begrijp ik niet goed, alhoewel ze misschien het grootste deel van de markt al hebben met de huidige sites.

Jeroen van Daal

@Remco: Laat ik zeggen dat ik het op een gegeven enigszins opvallend vond dat bovenstaand nieuwsbericht vrijwel op iedere Internet-gerelateerde nieuwssite te vinden was. Bij mij rees toen het vermoeden dat het misschien wel iets meer is dan alleen de toevalligheid dat vrijwel iedere redactie dit persbericht heeft geplaatst op hun site. Misschien onterecht, maar met mijn opmerking suggereerde ik bewust op een achterliggende marketingcampagne (soms ook mooi verwoord als "advertorial") van de makers van deze site. En op zich vind ik dat niet zo'n probleem, ware het niet dat ik niet direct de echte meerwaarde zie van dit initiatief.

M Roelofs

Wat een conspiracy theorieen hier! Ik weet heel zeker dat de vier internet nieuwsbronnen waar je aan refereert absoluut niet aan advertorials doen. Dit is voorbehouden aan offline. Waarschijnlijk heeft het te maken met de persaandacht rondom Speurders.nl, waardoor zo 'n bericht relevante nieuwswaarde heeft.

Tim

Ik vind het een handige en overzichtelijke site, zeker nu ze veel nieuwe sites hebben toegevoegd waaronder mijn favoriete site 2dehands. Wat me heeft verbaasd is dat er nog steeds geen banners op marktzoeker.nl staan. Ik dacht dat het in eerste instantie een stunt was, maar klaarblijkelijk is het echt zo bedoeld. Dat maakt het wel zo prettig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond