Deel dit artikel
-

Micro-influencer soms belangrijker dan groot bereik

Bereik bij infuencers is lang niet altijd belangrijk. Vertelden Eva Piers (Joolz), Lonneke Nooteboom (Stylemyday) en Judith Franse (Center Parcs) vanochtend op The Social Conference in Amsterdam. Aan micro influencers heb je doorgaans veel meer.

Center Parcs koos wel voor bereik. Het vakantiepark werkte samen met Enzo Knol (ruim 1 miljoen volgers) om de naamsbekendheid onder tieners te vergroten. Die gaven het park een mager zesje, na de campagne was dat 7,3 geworden. “De doelstelling was daarmee bereikt,” zegt Franse.

Het was de eerste ervaring met influenceer marketing voor Center Parcs, maar die is goed bevallen. “Enzo Knol werkt met maar weinig adverteerders, maar hij vond dit leuk om te doen.”

Joolz vindt het belangrijk dat influencers een relatie hebben met het product. “Alle influencers waarmee we samenwerken zijn zelf in verwachting. Zij krijgen een kinderwagen voor enige tijd, maar geen geld,” zegt Eva Piers.

Kleinere volgers kunnen daarbij even invloedrijk zijn. Bij de Amerikaanse lancering in oktober is wel bewust gekozen voor bereik, zegt ze. “Dan wil je zo snel mogelijk naamsbekendheid. Maar in het algemeen vinden we een duurzame relatie met een influencers belangrijker.”

Influencer Lonneke Nooteboom, stiliste voor Marco & Leontine Borsato en John Ewbank & Kelly Weekers, is oprichtster van online mode- en lifestyle platform Stylemyday.nl. Zij erkent dat influencers marketing doorgaans echt wel wat kost. “Bereik dicteert de prijs. We hebben de piek wel bereikt, maar het gaat niet verdwijnen.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Sander - Brandfield

Klinkt wellicht ‘obvious’, maar de daadwerkelijke invloed is het belangrijkst.
Door de vele fake accounts, auto comment/follows zeggen bereikcijfers helemaal niks (meer).
Ik heb heel veel moeite met het inschatten van de waarde van een influencer campagne. En waar je dit (vooraf) op baseert.

Ben benieuwd of andere hier een goede methodiek voor hebben.

wouter

Je kunt een aantal dingen doen om influencers te beoordelen. 1. content scannen, hebben ze eerder branddeals gehad met grote merken? Zo ja dan zou je als je niks geks verder zie er vanuit kunnen gaan dat de influencer t waard is. 2. groeistatistieken worden per account bijgehouden door een aantal sites. Zie je veel gekke spikes in de groei dan zit daar vaak fake gebruikers bij. 3. Handmatig comments etc doorscannen geeft ook een idee wat t aandeel fake followers etc is. Kortom erg betrouwbaar tot op na de komma het bereik berekenen kan eigenlijk niet. Maar als je de tijd hebt om influencers nauwkeurig door te lichten dan kun je ruwweg de bereik/interactiecijfers converteren naar een wat reelere waarden.

Laura - Onfluence

Ik snap niet zo goed dat er wordt aangegeven dat Judith Franse (Center Parcs) aangeeft dat bereik tegenwoordig niet alles meer is maar wel kiest voor het grote bereik (Enzo Knol).

Een langetermijn relatie met een influencer is mijn ogen goed, maar wordt vaak niet gedaan omdat het vaak gaat om een eenmalige samenwerking en veel bedrijven denken dat het effectiever is om te spreiden.

Ik mis in dit artikel wel wat meer informatie over waarom het nou zo goed is om samen te werken met micro-influencers. Er wordt vaak geschreven: bereik is niet alles, maar dit en dat bedrijf kiest er wel voor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond