Deel dit artikel
-

Microsoft koopt reclameplatform Xandr

Microsoft wil het programmatic display-platform Xandr overnemen van telco AT&T, dat zich terugtrekt uit de mediabusiness.

Hoeveel geld Microsoft voor de overname betaalt, is niet bekend. Het zal CEO Satya Nadella echter een goede duid waard zijn om zijn positie op de online reclame te versterken. Programmatic advertising is een werelwijd veelgebruikte techniek om enigszins gepersonaliseerde reclame te presenteren.

Microsoft is al lang een speler op de reclamemarkt, maar niet zo groot als bijvoorbeeld Amazon, Facebook en Google. Het ziet de aangekondigde overname van Xandr als een manier om zijn activiteiten in deze sector te versnellen.

Uit de recente kwartaalcijfers bleek dat de reclame-omzet van LinkedIn afgelopen jaar steeg met 61 procent. Bij News en Search stegen de reclame-inkomsten met veertig procent. In de toekomst zal Microsoft zich naast deze terreinen ook meer toeleggen op video- en retailmedia.

Rik van der Kooi, ooit nog eens de financieel baas bij Microsoft Benelux, staat sinds elf jaar aan het roer bij Microsoft Advertising. Hij maakt nu bekend zijn positie over te dragen aan Rob Wilk.

DPG Media en Mediahuis zijn van de gebruikers van Xandr.

AT&T kocht Xandr in september 2019 voor 1,6 miljard dollar van AppNexus.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond