Deel dit artikel
-

Microsoft stopt met Seinfeld

Microsoft schrapt zijn reclamecampagne met videofilmpjes van mede-oprichter Bill Gates en komiek Jerry Seinfeld. Het bedrijf ontkent dat de reclames te vaag zijn en stelt dat de nu ingezette volgende campagne reeds gepland was.

Microsoft zet de reclamefilmpjes met de Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld stop. Dit na slechts twee ‘afleveringen’ waarin Seinfeld samen met Microsoft-topman Bill Gates rondhing en slechts in cryptische zin over computers of Microsoft-producten spraken. Zo gingen de twee winkelen voor sportschoenen en hadden ze het over eetbare computers.

Mensen reageerden op internet dan ook vooral verbaasd. Het doel van de filmpjes was niet duidelijk. Sommige reclame-experts wijzen op de trend in marketing om niet een product aan te prijzen, maar een merk – en dan nog liefst het hele bedrijf als merk. Het gaat daarbij niet om de smaak van koffie, maar om de associatie met gezellig, huiselijk of juist exclusief en chique. Niet de geur van deoderant, maar de aantrekkingskracht op vrouwelijke fotomodellen.

Wat voor pc ben jij?

De Seinfeld-reclames van Microsoft gaven echter ook geen duidelijk beeld van Microsoft. Gates en de stand-up komiek winkelden wat op zoek naar sportschoenen voor miljardair Gates en woonden tijdelijk in bij een Amerikaans gezin.

Nu volgt een nieuwe campagne in de grote imago-operatie, ter waarde van driehonderd miljoen dollar. Die campagne isWindows without walls’. Daarin wordt concreet dat hoofdproduct van Microsoft benadrukt. Het bedrijf vraagt eindgebruikers ook ‘wat voor pc zij zijn’ en zet als voorbeeld een imitatie neer van het pc-karakter uit de bekende Apple-reclames. Dat karakter zegt in de Microsoft-reclame dat hij – ten onrechte – als stereotype is neergezet.

Gewone gebruiker

Microsoft vraagt nu gebruikers te vertellen als wat voor pc zij zichzelf zien. Inzendingen worden ook concreet gebruikt in de nieuwe campagne. Dat omvat ook uitzending op een groot reclame-scherm op Times Square in New York. Apple heeft eerder ook al een campagne gedaan met gewone gebruikers. Dat heeft enerzijds succes, maar anderzijds ook hilariteit opgeleverd. Dat laatste kwam door het optreden van de Amerikaanse puber Ellen Feiss, die op internet een beroemdheid is geworden.

Deel dit bericht

9 Reacties

kabouter plof

hoezo vaag? pure humor.

kabouter plof

Seinfeld is toch allang vergeten by the way?

piet

slecht of niet, genoeg aandacht

pinobot

I'm an illegal pc and watch porn like millions of other users but i don't think i'm gonna be in the new Microsoft advertising campaign. :) 

dvd adult

There is not a day that I failed to visit your weblog, it is just so entertaining and positive to be here day in reading through your opinions and your writings. Keep on posting you have me hook my pal.

gonzo porn

You don’t need to convince me personally with deep phrases and deep ideas, I’m able to go through your words and what you want to accomplish in your writings. I do not have to agree all the time, but just about all I can say is actually, this is just an excellent article.

gay sex

There’s been a long list of todo’s in my iteranary daily, but I really try to come back here and read a few of your entries. Engaging and highly recommended, you are one of the greatest there is.

Alexander Hansell

You made good quality points presently there. We appeared on the web for that subject matter and located many people will consent with your weblog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond