Deel dit artikel
-

Miljoenenverlies voor Logitech door falen Google TV

Googles poging om een speler op de tv-markt te worden kent een lelijke start. De enige grote distributiepartner Logitech verlaagt de verkoopprijzen, schrijft af op de voorraad en krijgt veel retouren van de decoder.

Apple omschrijft zijn aspiraties richting het tv-toestel een hobby en dekt zich zo in. Google niet en het falen van Google TV komt in financieel opzicht op het bordje van hardwarepartner Logitech.

Eind vorige week werd weer duidelijk dat Google TV niet brengt wat Google en Logitech ervan verwachten. Logitech presenteerde de kwartaalcijfers en moest daarbij opmerken dat een afschrijving van 34 miljoen dollar doet op de voorraden van Google TV-hardware, Logitech Revue geheten.

In een apart bericht (PDF) aan de markt probeert Logitech te redden wat er te redden valt. De verkoopprijs wordt teruggebracht van 250 dollar naar 100 dollar, wat ongeveer de kostprijs zou zijn. Nog gênanter is het gegeven dat er meer mensen hun Revue bij de winkel terug inleverden dan dat er nieuw werden verkocht. De afzet ontwikkelde zich negatief.

De prijsverlaging moet de belangstelling voor de Logitech Revue levend houden. Immers, voor eind september komt Google met een softwareupdate uit die de prestaties van het kastje moeten verbeteren. Dat belooft Google.

Google TV is een product dat tussen de internetaansluiting en de televisie in de huiskamer zit. Gebruikers kunnen er on demand video mee bekijken, zoals Uitzending Gemist, maar ook YouTube-filmpjes en applicaties op installeren en andere Google-diensten gebruiken.

De Revue valt bij Logitech onder de productgroep Digital Home. Daar halveerde de omzet in de drie maanden tot juli 2011 ruim tot 13 miljoen dollar.

Mede door de afschrijving op de Revue-voorraden moest Logitech een nettoverlies van 29,6 miljoen dollar boeken, waar het vorig jaar nog 19,5 miljoen dollar winst noteerde. Het bedrijfsresultaat maakte ook een duikeling van 11,8 miljoen positief naar 45 miljoen dollar negatief. Logitech hoopt niet enkel met de Revue geld te verdienen, maar ook met bijbehorende randapparatuur zoals muizen, toestenborden en camera’s.

Ook in het eerste kwartaal van 2011 zorgde Google TV al voor teleurstellingen bij Logitech. De fabrikant had erop gerekend dat het een omzet zou draaien van achttien miljoen dollar met de tv-kastjes. Dat werd uiteindelijk niet meer dan vijf miljoen.

De verkoop van televisies met internetaansluitingen groeit in Europa met tussen de vijftig tot honderd procent, bleek onlangs. Daar staat tegenover dat die innovatieve optie amper tot niet wordt gebruikt door de eigenaren van die apparaten.

Foto: David Bleasdale (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Rudy van Gelderen

Jammer dat het resultaat van Google TV zo tegenvalt. Had er zelf wel grote verwachtingen van…

Goegle

GoogleTV is het zoveelste bewijs van de haperende succesmachine van Google.
Wederom het bewijs dat elke malloot voor Google kan werken maar dat is misschien ook het resultaat van hun stupide sollicitatieprocedure die er enkel op gericht is om zoveel mogelijk ja-knikkers binnen te halen.
De ontwikkelaars van de software waren enkel maar een beetje aan het hobbyen en hadden meer intresse in de cricket uitzendingen die op het kastje konden draaien dan dat ze daadwerkelijk met bezig waren met het innoveren van het product zelf.
De software van GoogleTv is werkelijk te beroerd voor woorden. Zo moest je zelfs je eigen startpagina zoeken via de searchbox in plaats van dat deze gewoon via een knop te selecteren was.
Logitech dacht zeker ook makkelijk te kunnen cashen met de naam van Google. 200% winstmarge is het 4-5 voudige van wat andere producenten van dit soort kastjes durven te vragen. Zeker als je GoogleTV naast de alternatieven zoals de Popcornhour, Xtreamer of AppleTV zet, dan is de keuze makkelijk gemaakt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond