Millennials kijken vaker streams dan tv

Nederlanders tot 35 jaar kijken vaker naar streamingdiensten dan televisie, blijkt uit het nieuwe onderzoek NMO Mediatrends.
NMO Mediatrends is de opvolger van de Media Standaard Survey. De eerste editie van dit onderzoek (PDF), uitgevoerd door Ipsos, kent een steekproefomvang van 8.726 personen van 13 jaar of ouder. Het geeft zicht op sterk veranderend mediagedrag.
Online videodiensten nemen pakken qua tijd nog niet zo veel marktaandeel, zo’n veertig minuten per dag, maar de gebruikspatronen laten wel een fundamentele verandering zien. Het is niet uitgesloten dat live tv fors in kijktijd gaat inleveren.
Millennials geven aan vaker streams dan televisie te kijken. De uitgesproken voorkeur gaat uit naar Netflix, met Videoland en Disney+ als verre volgers.
De onderzoekers: “Naarmate er meer personen in een huishouden aanwezig zijn, stijgt ook het aantal abonnementen op de online videodiensten. Blijkbaar is één dienst niet genoeg om aan alle kijkbehoeften binnen een groot huishouden te voldoen. Het ‘stapelen’ van diensten is dan een oplossing. In huishoudens met meer dan 3 personen heeft maar liefst 19 procent abonnementen op meer dan 4 videodiensten. Gemiddeld telt zo’n huishouden 2,2 diensten.”
Bij online audiodiensten is minder sprake van concurrentie en stapelen. “Spotify is met 48 procent de grootste dienst, gevolgd door YouTube Music met 12 twaalf. Er wordt dan ook bijna niet ‘gestapeld’.”
Foto: Tzef Pine (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond