Deel dit artikel
-

‘Millennials trappen meest in val van online fraudeurs’

Een op de acht Nederlandse millennials (25 tot 35-jarigen) heeft ervaringen met een frauduleuze webshop. Dit is 63 procent vaker dan de gemiddelde Nederlander; waarvan één op de dertien ooit iets besteld heeft bij een frauduleuze webshop, blijkt uit onderzoek van betaaldienstverlener ICS.

ICS ziet een patroon dat jongvolwassenen minder alert zijn op de risico’s van online winkelen dan oudere generaties.

Vaak wordt verondersteld dat 50-plussers tot de kwetsbare groep behoren als het gaat om online fraude. Wel hebben veel Nederlanders moeite om een valse website te herkennen. Uit de resultaten blijkt namelijk ook dat twee derde van de Nederlanders een frauduleuze webshop van een bekend sportmerk niet konden onderscheiden van de echte. ICS noemt dit alarmerend.

Bij een betaling met een creditcard is er een vangnet; de aflevergarantie. Als de bestelling niet of verkeerd geleverd wordt en de verkoper wil niet aan zijn verplichtingen voldoen, krijgt de koper het betaalde bedrag via de creditcardmaatschappij terug.

Gedupeerden willen graag dat er harder wordt opgetreden tegen deze oplichtingspraktijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond