Deel dit artikel
-

Millennials hebben een voorkeur voor Europa als reisbestemming

Nederlandse millennials hebben in 2017 zo’n 6,9 miljoen vakanties ondernomen. Dit is bijna een vijfde van alle vakanties die door Nederlanders in datzelfde jaar werden ondernomen (19 procent). Opvallend is dat millennials relatief minder vaak en minder lang op vakantie gaan dan de oudere generaties.

Bijna 60 procent van alle vakanties brachten millennials door in het buitenland, waarbij vooral stedentrips populair waren. Dit baseert NBTC-NIPO Research op het ContinuVakantieOnderzoek en aanvullend onderzoek naar het vakantiegedrag van millennials (leeftijd 18 tot 35 jaar).

Millennials verkiezen vakanties in het buitenland boven vakanties in het binnenland. In 2017 hebben millennials 4,1 miljoen buitenlandse vakanties ondernomen. In vergelijking met oudere generaties geven ze de voorkeur aan samengestelde reizen (29 procent), waarbij zowel het vervoer als verblijf vooraf aan de reis apart van elkaar zijn geboekt. Afgelopen jaar waren Spanje (14 procent), Duitsland (13 procent) en Frankrijk (11 procent) de meest populairste vakantiebestemmingen voor de millennial. Opvallend is dat in de top 10 populaire vakantiebestemmingen alleen de Verenigde Staten (4 procent) voor komt als verre bestemming. Millennials gaan relatief korter op vakantie naar het buitenland dan oudere generaties, ze verblijven er meestal twee tot drie nachten.

Online boeken

In 2017 boekten millennials 86 procent van de buitenlandse vakanties online. Dat gebeurt via de site van een touroperator of reisbureau (30 procent), een OTA (29 procent), direct bij de luchtvaartmaatschappij (21 procent) of via een deelplatform (8 procent). Inspiratie voor een reisbestemming vindt de jonge generatie reizigers vooral bij vrienden en familie (56 procent). Daarnaast zijn social media ook een belangrijke inspiratiebron.

Millennial prijsbewuster dan oudere generatie

Millennials zijn goed voor 21 procent van de totale vakantiebestedingen in het buitenland. Ze zijn prijsbewust bij het uitzoeken van vakanties. Zo’n 38 procent zoekt net zo lang totdat de goedkoopste reisaanbieder is gevonden. Millennials besteden gemiddeld per persoon per buitenlandse vakantie 739 euro, terwijl de oudere generaties meer besteden (generatie X in de leeftijd van 35 tot 55 jaar: 783 euro en babyboomers: 858 euro). Opvallend is dat duurzaamheid een minder belangrijke rol speelt in vergelijking met oudere generaties. Veertien procent vindt dit belangrijk, vergeleken met 19 procent van de babyboomers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond