Deel dit artikel
-

Minder Nederlanders kochten in 2019 over de grens

Minder Nederlanders kochten in 2019 over de grens. Het aantal van 4,6 miljoen cross-border shoppers in Nederland is een daling van 8 procent ten opzichte van 2018, toen het er nog 5 miljoen waren. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

34 procent van de Nederlandse bevolking van vijftien jaar of ouder koopt bij buitenlandse webshops. Samen hebben zij voor 1,1 miljard euro online over de grens uitgegeven, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2018.

Het aandeel van de aankopen die over de grens zijn gedaan binnen de totale online bestedingen uit de Thuiswinkel Markt Monitor ook is toegenomen, van 3,4 procent in 2018 naar 4,2 procent in 2019. Vergeleken met de landen om ons heen is dit een laag aandeel, wat betekent dat Nederlandse consumenten nog steeds een sterke voorkeur hebben voor webwinkels in eigen land.

Net als in voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming voor cross-border shoppende Nederlanders: bijna een derde van de online bestedingen aan producten en diensten in het buitenland vindt plaats bij Chinese webwinkels.

Duitsland groeit in populariteit (van 17 procent in 2018 naar 21 procent in 2019), terwijl Groot-Brittannië minder populair wordt (van 15 naar 11 procent).

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond