Deel dit artikel
-

Minder online omzet Sanoma

Sanoma heeft de online omzet in Nederland in 2013 zien dalen met een procent, waar de sector marktbreed plussen laat zien. De uitgeverij noteert hier bijna de helft van zijn omzet uit digitale activiteiten.

Vanochtend publiceerde de Finse uitgeverij zijn financiële resultaten over 2013 (PDF). Nederland is goed voor bijna de helft van de concernomzet (39 procent). Meer dan Sanoma doet op zijn thuismarkt.

De Nederlandse omzet daalde in het laatste kwartaal van 2013 met 3,8 procent van 207 miljoen euro naar 199 miljoen euro. De omzet over heel 2013 bedroeg 706 miljoen (was 760 miljoen, daling 7,2 procent).

Over de online resultaten is Sanoma niet erg breedspraking, alhoewel dat toch de fundamenten van de toekomst van het mediabedrijf zijn. In dit verslag is te lezen dat de Nederlandse online reclameomzet over het hele jaar niet floreerde: min 1 procent. In het laatste kwartaal van het jaar werd een plus van dertien procent geschreven.

Sanoma voert momenteel een internationale reorganisatie door waarmee het tot honderd miljoen euro aan kosten wil besparen. In Nederland betekent dat dat een deel van de titels sneuvelt. Die worden verkocht of gestaakt. Het wil zich richten op vijf thema’s en zich sterk online doorontwikkelen.

Die thema’s zijn: vrouwen, ouders, kinderen, huis & inrichting en automobiel.

Sanoma Nederland noteerde in 2013 een omzet van 706 miljoen euro. Bijna de helft daarvan, 45 procent of 320 miljoen euro, is afkomstig uit digitale activiteiten.

Beleggers straffen de resultaten, waaronder het jaarverlies van 332 miljoen euro, af met een koersdaling van twaalf procent.

Foto: Peter Alfred Hess (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond