Deel dit artikel
-

Minder verlies en geen ontslagen LetsBuyIt.com

De co-buying-site LetsBuyIt.com heeft in het derde kwartaal het verlies met bijna 40 procent teruggedrongen. Hiermee verliest het pan-Europese internetbedrijf nog steeds teveel geld en zal het zonder extra investeringen het jaar 2002 niet eens halen, aldus Managing Director Benelux Ernst Bökenkamp. Er zullen volgens hem echter geen ontslagen meer vallen.

De omzet van LetsBuyIt.com, aanwezig in 14 Europese landen, is in het derde kwartaal met 28 procent gegroeid tot 9,3 miljoen euro, terwijl de marge van 9,8 procent is geconsolideerd. Het netto bedrijfsverlies daalde met 39 procent tot 25,8 miljoen euro, tegenover 42,2 miljoen euro in het tweede kwartaal. Per aandeel komt dat verlies neer op 31 euro cent. Aandeelhouders reageerden enthousiast op de kwartaalcijfers. Het aandeel LetsBuyIt.com, genoteerd aan de Neuer Markt , is na publicatie van de cijfers met 46 procent gestegen naar 2,05 euro. Het bedrijf ging in juli naar die Duitse beurs voor 3,50 euro per aandeel.

Ondanks deze verheugende berichten kan Ernst Bökenkamp, Managing Director Benelux van LetsBuyIt.com, zich voorstellen dat de gepresenteerde 'recordcijfers' enige twijfels oproepen. "Toch zijn het recordcijfers, omdat de aanloopverliezen sterk dalen, terwijl de omzet stijgt en de marge gelijk blijft. We richten ons nu op handhaving van de marge op co-buys en toename in het volume." De kosten zullen volgens Bökenkamp afnemen door besparing op marketinguitgaven, doorvoering van efficiency en betere deals met producenten. De daling van de marketingkosten is mogelijk omdat het concept niet meer aan het publiek hoeft te worden uitgelegd. Na het binnenhalen van een Euro Effie Award 2000 voor de grootschalige campagne met De Mier volgt er alleen nog een printcampagne in de dagbladen en bannering.

Er zullen bij LetsBuyIt.com geen nieuwe ontslagen hoeven te vallen, zoals bij de bekendmaking van de vorige kwartaalcijfers. Toen vlogen 80 van de 400 werknemers de laan uit. Bökenkamp hekelt de manier waarop die ontslagen zijn uitgelegd. "De markt was net ingestort en we haalden maar de helft van het beoogde bedrag op bij onze IPO. De benodigde reorganisatie viel toevallig samen met die kwartaalcijfers. Bovendien zijn er toen ook veel uitzendkrachten en consultants vertrokken. Er gaat nu niemand meer uit, want dan word je alleen maar zwakker."

Momenteel staan er 1.007.247 leden geregistreerd op de site van LetsBuyIt.com. De specifieke cijfers voor de Nederlandse markt wil Bökenkamp niet prijsgeven, omdat het internetbedrijf pan-Europees opereert. "90 procent van de co-buys zijn multi-nationaal. Dat betekent dat mensen uit verschillende landen op hetzelfde product inschrijven. Dat volume is de kracht van ons businessmodel. Anders kunnen we geen vuist maken bij de producenten."

Het aantal co-buys in landen als Italië veel kleiner is dan bijvoorbeeld in moederland Zweden. Toch heeft LetsBuyIt.com ook in de Zuideuropese landen kantoren. Is dat niet zonde van het geld? Bökenkamp: "Het kantoor in Noorwegen is inmiddels wel gesloten. Maar we merken dat er behoefte is aan lokalisatie, bijvoorbeeld bij de samenwerking met nationale sites." Bij de vestiging in de Benelux werken momenteel nog 11 mensen. Dat is volgens Bökenkamp net voldoende om goed te kunnen functioneren. "Zonder centrale support lukt dat niet. Onze marketingafdeling zit dan ook in Londen en de servers staan in Zweden." Voor de samenwerking tussen de 14 landen gebruikt het internetbedrijf een workflow managementsysteem van Hewlett-Packard, waarvoor het is beloond met een gouden award van de de Giga Information Group.

De cash balance van LetsBuyIt.com is na de tegenvallende beursgang op 30 september vastgesteld op 50,6 miljoen euro. Met dit bedrag zou de onderneming het jaar 2002 niet eens halen, terwijl Bökenkamp verwacht om in 2003 zelfs winst te maken. "Daarvoor hebben we dus extra funding nodig. Omdat we nu de grootste Europese internetspeler zijn en consumenten bereid zijn om bij ons te kopen, denk ik dat financiers daartoe bereid zijn. Amazon weet ook steeds weer geld te krijgen."

Deel dit bericht

3 Reacties

Joost

Nu blijkbaar de consolidatie-fase is aangebroken, wordt het m.i. tijd dat Letsbuyit zich toe gaat leggen op een vlekkenloze fulfillment en klachtenafhandeling. Als er bijvoorbeeld bij Bol iets fout gaat met een order wordt dit pro-actief en uitermate professioneel opgelost: eventueel nadeel voor de klant wordt in ieder geval in ruime mate gecompenseerd. De manier om klanten binnen te houden. Letsbuyit laat echter bij een fout niets van zich horen en herhaalde verzoeken leveren slechts halfslachtige excuses en non-oplossingen op. De klant blijft in onzekerheid slechts hopen dat het in orde komt. Lijkt me funest voor de binding met klanten, terwijl het hele systeem juist om die klant hoort te draaien. Hoeveel van die ruim 1 mln registraties zijn er nog actief?

marc mattheussens

Geachte, Ik heb tot mijn spijt een gelijksoortige ervaring bij aankoop via letsbuyit.com. Ondanks verscheidene telefonische contacten met letsbuyit.com kreeg ik bij telkens verschillende aanspreekpunten geen duidelijk antwoord op mijn vraag waarom de bestelde en betaalde goederen niet werden geleverd. Het eerste e-mailcontact werd onmiddellijk beantwoord maar zonder concrete gegevens. Ondanks mooie beloften van de heer Danny Zoetebier kreeg ik tot dusver, we zijn reeds een maand verder, geen enkele reactie meer.Deze manier van werken lijkt mij weinig professioneel. Blijkbaar heeft men geen enkel zicht op de stand van levering. Alhoewel Deutsche Post een online tracking systeem ter beschikking stelt, slaagt Letsbuyit.com er niet in zijn goederen die via Deutsche Post worden verstuurd, te traceren als er iets misloopt. Begrijpelijk dat klanten , na een eerste negatieve ervaring, hun vertrouwen in e-commerce vlug verliezen en terugkeren naar de klassieke winkelaankoop. Jammer. MM

bosch

oeps. "voorlopige surséance van betaling" Helaas, ondanks het binnenhalen van een Euro Effie Award 2000 is het op dit moment minder waarschijnlijk dan 5 weken geleden dat de volgende quote realiteit zal gaan worden "…Omdat we nu de grootste Europese internetspeler zijn en consumenten bereid zijn om bij ons te kopen, denk ik dat financiers daartoe bereid zijn. Amazon weet ook steeds weer geld te krijgen." ach, en als mooiste quote: "We are looking forward to delivering on our promise of strong growth in Q4." 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond