Deel dit artikel
-

‘Mindere groei voor advertentiemarkten’

Mediabedrijven GroupM, Zenith en Magna verwachten dat de advertentiemarkt in 2020 minder snel zal groeien als gevolg van afzwakkende economie. Niet meegerekend zijn de campagnes rond de Amerikaanse verkiezingen.

De wereldmarkt voor advertenties – niet alleen online – groeit komend jaar naar zo’n slordige 628 miljard dollar. In juli ging GroupM nog uit van 4,8 procent groei, nu wordt dat bijgesteld naar 3,9 procent. Ook voor dit jaar valt de groei lager uit.

In 2021 daalt de groei naar verwachting verder naar 3,1 procent, daarna zal het niveau zich stabiliseren rond 3 of 4 procent.

De Amerikaanse verkiezingen zijn goed voor 10 miljard dollar extra omzet, dus valt de schade nog mee.

De VS blijven de grootste advertentiemarkt, goed voor 250 miljard dollar. China volgt met 90 miljard. De nummer 6 Frankrijk wordt mogelijk ingehaald door India en Brazilië tegen 2024.

De markt wordt voor 52 procent bepaald door digitale advertenties. In sommige landen – China, het VK, Zweden en Denemarken – is dat al 60 procent.

De voorspellingen lopen wel iets uiteen. Magna houdt rekening met 4,6 procent groei, en Zenith met 4,3 procent in 2020. Zenith vindt de groei teleurstellend met het oog op de Olympische Zomerspelen, de UEFA Euro 2020 en de Amerikaanse verkiezingen. Een grote onzekerheid is de handelsoorlog met China. Wanneer de geschillen worden bijgelegd kan het beter gaan.

Zenith denkt dat online video en sociale media de snelstgroeiende advertentiekanalen zullen zijn tussen 2019 en 2022. Ook de bioscoop doet aardig mee, maar in televisiereclame zit geen groei meer en print kachelt achteruit.

Foto Mihály Köles via Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond