Misleidende waardebon-winacties nu ook op Facebook en Instagram
De misleidende waardebon-winacties waarmee Nederlandse consumenten via de mail worden lastiggevallen, breiden zich uit naar Facebook en Instagram. Dat meldt TROS Radar vanavond. In een geval is een Facebookpagina van Albert Heijn helemaal nagemaakt.
De plaag van waardebon-winacties dateert al van vorig jaar, maar lijkt steeds erger te worden. Detailhandel Nederland liet vorig jaar al weten dat ‘waar mogelijk juridische stappen worden ondernomen, maar dat is achteraf en vaak gaan de fraudeurs gewoon door onder een andere naam of via een ander webadres.’
Consumenten die hun gegevens invullen, lopen het risico dat ze het slachtoffer worden van phishing of worden aan het lijntje gehouden worden bij een duur 0909-nummer. Soms zijn Facebooksites niet te onderscheiden: zie het verschil tussen de nagemaakte pagina van Albert Heijn en de officiële pagina.
Bedrijfsnamen die worden gebruikt
•MyMobia / PlayMobia
•Genji NV / Genji
•Tazoki / Quistos
•Conversion Factory / Quiz-fun
•PLANET49
•Leuke Verrassingen
Welke bedrijven of merken worden misbruikt?
•Action (250,- euro)
•Albert Heijn (500,- euro)
•ALDI (850,- euro)
•Apple (‘gratis finaleplaats'(?))
•BCC (500,- euro)
•Bijenkorf (500,- euro)
•DA (400,- euro)
•Efteling (450,- euro)
•Gamma (300,- of 500,- euro)
•HEMA (500,- euro)
•IKEA (1000,- euro)
•Jumbo (500,- euro)
•Kruidvat (500,- euro)
•Leen Bakker (750,- euro)
•MediaMarkt (500,- euro)
•Netflix (500,- euro + een iPad Air 2)
•Nuon (jaar lang gratis energie)
•NIKE (500,- euro)
•Opel (een Opel Astra)
•Plus (650,- euro)
•Shell (150,- of 500,- euro)
•Thuisbezorgd.nl (50,- euro)
•Toyota (een Toyota Auris)
•Volkswagen (een Volkswagen Golf)
•ZARA (500,- euro)
•Zeeman (350,- euro)
(Bron: TROS Radar)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond