Deel dit artikel
-

Mobiel advertentiebedrijf Blyk eind 2008 in de lucht

Het van oorsprong Finse bedrijf Blyk, dat gratis mobiele telefonie biedt in ruil voor advertenties, gaat eind 2008 in Nederland van start.

Dat vertelde mede-oprichter Antti Ohrling van Blyk gisteren in Amsterdam, waar hij onder meer sprak op Mobile Monday. Eerder was al een samenwerking met Vodafone Nederland aangekondigd.

Blyk is een zogenoemde virtuele mobiele provider (MVNO) die in ruil voor zes advertenties per dag gratis mobiele telefonie biedt via een eigen SIM kaart. Overigens niet onbeperkt: de doelgroep, tieners en jonge twintigers, krijgen 40 minuten spreektijd per maand en mogen daarnaast ruim tweehonderd SMS berichten versturen. Het aanbod beperkt zich tot spraak en tekst. Mobiel internet leeft niet onder de doelgroep, zo bleek na onderzoek.

De advertenties van onder meer Adidas, STA Travel, Penguin, Brylcreem en Boots zijn helemaal afgestemd op de profiel van de gebruiker die zelf mag bepalen op welk tijdstip de berichten worden verstuurd. Blyk claimt als gevolg hiervan een respons van bijna 30 procent. "Dat komt omdat de mobiele telefoon het enige apparaat is dat je altijd bij je hebt," zegt Ohrling. "Maar je moet het wel goed doen, tot nu toe is mobiel adverteren in mijn ogen mislukt. De respons bij SMS push bedraagt bijvoorbeeld slechts 4,5 procent, bij email kom je uit op 2,5 en bij online adverteren op 0,5 procent."

Het bedrijf heeft sinds de start op de Britse markt 140.000 gebruikers, volgens Ohrling komen er wekelijks duizenden abonnees bij. Dat is meer dan de prognoses. Ohrling: "We zien onszelf niet als een telecombedrijf, maar als een medium, zoals een krant. In die branche behoren we al tot de top."

Nederland

Voor Nederland is Ohrling nu bezig om een Nederlandse organisatie op te zetten. De locatie wordt vermoedelijk Amsterdam. "Nederland is het tweede land waar we van start gaan. We hebben enorm goed gekeken in welke landen we wilden beginnen. De markt is erg interessant omdat hier veel concurrentie is, en consumenten graag bereid zijn iets nieuws uit te proberen, op voorwaarde dat het werkt. Als het niet voldoet aan de verwachtingen, lopen ze weg."

Ohrling verwacht voor Nederland een bescheiden organisatie van de grond te tillen. In Engeland heeft het bedrijf 100 vaste werknemers en met losse medewerkers er bij komt het het totaal op vierhonderd.

Is Ohrling niet wat al te optimistisch over zijn kansen op de reeds volledig verzadigde Nederlandse markt? "Nee, de doelgroep – 16 tot 24 jaar – is voor de telecomindustrie sowieso al erg moeilijk vast te houden. Ze zijn niet erg honkvast, dus moet je iets extra’s bieden. En ook al zijn we een onafhankelijke mobile virtual network operator (MVNO) die gewoon capaciteit huurt bij Vodafone, de operators zijn enorm geïnteresseerd omdat we een markt bedienen waarop men maar weinig greep heeft."

De formule zal uiteindelijk in heel Europa worden uitgerold. "Dat gaat niet nog eens een jaar duren, in de loop van dit jaar zullen we meer landen aankondigen," belooft Ohrling.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

arum

Even snel rekenen 6 advertenties per dag gemiddeld 30 dagen per maand maakt 180 advertenties per maand 40 minuten bellen kan je al voor 1.2 Euro en 200 sms kan al voor 6Euro ee nadvertentie kijken is dus 4 eurocent waard (1.2+6/180) Ik denk dat voor veel jongeren 40 minuten bij lange na niet genoeg is en 200 sms doen ze ook wel in een week of twee.  Wie betaalt de tweede helft van de maand hun mobiel? Trouwens ben erg benieuwd wat de adverteerder per advertentie betaalt. Als iemand daarover meer kan vertellen dan kun je gelijk het hele financiele model uitkleden

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond