Mobiel zorgt voor toename online kijktijd van 20 procent

Consumenten wereldwijd kijken dagelijks gemiddeld 47 minuten online video, een toename van acht minuten ten opzichte van 2016. De toename van twintig procent wordt in belangrijke mate veroorzaakt door kijkers die vaker en langer filmpjes kijken op hun telefoon.

Dat blijkt uit nieuwe marktcijfers van media-inkoper Zenith, dat via zijn internationele klantenbestand degelijke voorspellingen over kijktijd en bijbehorende reclamebestedingen kan doen.

Naar verwachting stijgt de mobiele kijktijd op telefoons en tablets met 35 procent tot dagelijks 29 minuten. De kijktijd op desktops en laptops stijgt met twee procent tot 19 minuten per dag.

Zenith denkt dat de kijktijd op mobiele toestellen in 2018 en 2019 nog eens groeit met respectievelijk 25 en 29 procent.

Gekeken naar het marketinggeld dat gemoeid gaat met deze kijkcijfers rekent de media-inkoper voor dat de videobudgetten wereldwijd groeien met 23 procent tot 27 miljard dollar.

Eerder dit jaar publiceerde IAB Nederland onderzoekscijfers waaruit naar voren kwam dat adverteerders in 2016 voor 121 miljoen euro aan videoreclame uitgaven. Dat is geen bijster hoog bedrag, maar daarbij moet worden aangetekend dat videouitgaven bij Facebook en Google niet worden meegerekend. Die bedrijven weigeren mee te doen aan dit soort onderzoeken.

Foto: Incase (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug