Deel dit artikel
-

Mobiele app steeds belangrijker voor NIKE

De mobiele app van NIKE wordt een steeds belangrijker verkoop- en servicekanaal. Het aantal actieve gebruikers verdubbelde afgelopen drie jaar. ‘Meer gebruikers is meer waarde’, aldus de leiding tegen investeerders.

Vorige week presenteerde de fabrikant van sportkleding de financiële cijfers waaruit blijkt dat digitale kanalen steeds belangrijker worden als retailstrategie, maar ook in de bedrijfsprocessen.

Om een idee te geven: tijdens de telefonische toelichting op de cijfers viel het woord ‘digital’ 44 keer en ‘app’ 53 keer. In een uur tijd werd meer dan honderd keer verwezen naar de digitale fundamenten.

In de drie maanden tot 1 september steeg de omzet met tien procent tot 10,7 miljard dollar. Hoe groot de omzetbijdrage van de digitale kanalen is, meldt NIKE niet. In algemene zin wordt gemeld dat NIKE digitaal groeide met 42 procent. De omzetbijdrage kan niet anders dan significant en wellicht substantieel zijn.

De Amerikanen investeren op meerdere fronten in digitalisering. Allereerst zijn de apps een verkoopkanaal, maar vanwege ingebouwde diensten tegelijkertijd ook een loyalty bevorderend systeem. Bijvoorbeeld: gebruikers van de sneaker-app kunnen bepaalde schoenen eerder kopen dan andere sneakerheads.

Daarnaast investeert NIKE, ten tweede, ook in backendtechnologie. Vanwege de overname van Celect kan het beter verkoop- en dus inkoopvoorspellingen doen (‘we lopen drie jaar voor’). Als laatste geeft de leiding aan dat het digitale bereik effectief groter wordt vanwege samenwerkingen met Amazon, JD en Zalando. De fabrikant trekt op meerdere fronten de controle naar zich toe en wordt minder afhankelijk van derde partijen in het detailkanaal.

De NIKE-app is nu beschikbaar in 21 landen, waaronder dertien Europese.

Foto: Charles Thompson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond