Deel dit artikel
-

Mobiele gamer wil zich kunnen abonneren

Bijna een kwart van de mobiele gamers wil in plaats van per game te betalen liever een maandabonnement waarvoor tegen een vaste prijs een bepaalde hoeveelheid spellen kan worden afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek onder duizend 'hardcore' mobiele gamers in Nederland en België.

Het onderzoek werd gedaan door Endemol-dochter Overloaded en gamescommunity InsideGamer. De volledige onderzoeksresultaten worden volgende week gepresenteerd op 3GSM in Cannes.

Voorwaarde om een games-abonnement af te sluiten zou zijn dat de abonnementen wel door de mobiele operators of door gameportals worden aangeboden en niet door individuele partijen, zo stellen de hardcore gamers. Verder blijkt dat mobiele gamers niet of nauwelijks geinteresseerd zijn in andere mobiele content. 58 procent van hen zegt nooit ringtones te downloaden, 79 procent nooit een wallpaper.

Bijna 30 procent van hen zegt regelmatig games te downloaden. 18 procent van de mobiele hardcore gamers in Nederland en België is vrouw. 72 procent van de mobiele gamers is tussen de 14 en 25 jaar oud. Mobiele gamers spelen liever spelletjes op een Nokia (41 procent) dan op een toestel van SonyEricsson (17 procent). 52 procent van de mobiele gamers heeft een pre-paid abonnement. Bijna de helft geeft aan dat ze tenminste een game per maand downloaden, bijna 20 procent downloadt er zelfs twee. Bijna 40 procent zegt mobiele games te downloaden op aanraden van vrienden of naar aanleiding van recensies.

Volgens Ashu Mathura van Overloaded geven de onderzoeksresultaten een goed beeld van mobiele gamers willen. “Bij Overloaded onderscheiden we drie type gamers: mensen die niet gamen, mensen die in hun vrije tijd gamen en dan heb je nog de hardcore gamers. Volgens ons is het heel moeilijk om de mensen die nooit gamen over de streep te trekken, daarom richten we ons ook liever op de hardcore gamers. Daarom is deze informatie ook zo waardevol,” zegt Mathura.

Deel dit bericht

8 Reacties

Yme Bosma

Als ik het goed begrijp zijn het dus vooral de mensen die nu al regelmatig een game downloaden die zeggen dat ze graag een abonnement willen? Dat lijkt me inderdaad vrij voor de hand liggend aangezien het ze dan waarschijnlijk minder gaat kosten. Maar zijn er ook aanwijzingen gevonden dat een abonnementsvorm juist niet-gamers of casual-gamera gaat overhalen om (meer) te gamen?

ElMariachi

Wat denk je zelf Yme? Dat een niet-gamer een abonnement gaat nemen? Iemand die geen TV kijkt (or radio luistert) neemt ook geen abonnement op de Veronica gids.  "Voorwaarde om een games-abonnement af te sluiten zou zijn dat de abonnementen wel door de mobiele operators of door gameportals worden aangeboden en niet door individuele partijen, zo stellen de hardcore gamers" Stel dat een gamer alleen een spel van EA speelt: FIFA. Zou deze dan geinteresseerd zijn in een abonnement op FIFA en zodoende elk jaar de nieuwe versie kan downloaden (inclusief de Europacup en Worldcup versies) tegen een gereduceerd tarief?

Ronald van Loon

klinkt wel heel erg als i-mode

Koos koets

Volgens mij is hier helemaal niet zoveel behoefte aan, je ziet dat de hardcore smartphone users/gamers, meestal wel slim genoeg zijn om games niet te kopen, niet dat dat goed te keuren valt, maar het is helaas de waarheid. Daarnaast is dit nou net een groep, die niet bulkt van het geld en zit te wachten op betaalde diensten.

ElMariachi

@ Koos:"een groep, die niet bulkt van het geld en zit te wachten op betaalde diensten" ??? "72 procent van de mobiele gamers is tussen de 14 en 25 jaar oud"ga me nu niet zitten te vertellen dat jij niet weet dat deze leeftijdsgroep juist heel veel geld heeft voor mobieltjes, entertainment, music en games…

Heleen

Beste gamers,  Kunnen jullie mij (niet gamer) vertellen wat een stad zou moeten doen om zich meer te profileren op gamegebied? Wat zoeken jullie, wat willen jullie?  Heleen

ElMariachi

Hallo Heleen ik ben een gamer, weliswaar niet mobiel maar wel via internet.Wat kan een stad, als Amsterdam, doen? Breedband (vast en mobiel) bevorderen en events organiseren:- stadskampioenschappen- gaming centers opzetten (of via bestaande horeca of via buurthuizen ed)- een mobiele game voor de bewoners bedenken (zoals bijv mobiel tikkertje oid) 

Yuri van Geest

Heleen Een andere suggestie naast hiervoor genoemde is het project Frequency 1550. Samenwerking tussen Amsterdam, Waag, KPN Mobile (UMTS) en opleiding. Erg interessant. Sluit aan op het concept MOGI, een mobiel spel waarbij naast de virtuele omgeving de fysieke realiteit van belang is (past in de trend van GeoWeb, Augmented Reality). Zie http://www.newtgames.com voor meer over MOGI.  Een andere suggestie is http://www.stichtingplayground.nl alwaar games worden uitgevoerd, soms ook GPS gestuurde spellen. Verder kan je denken aan het stimuleren van offline events zoals nu een event van het razendpopulaire World of Warfare (WoW) PC spel zodat mensen elkaar ook fysiek kunnen ontmoeten.  Tot slot het hele ecosysteem rondom gaming stimuleren via social software websites/forums als OpenBC die lokaltiegevonden thema's uitwerken met plaatsgenoten in het bedrijfsleven (in casu ontwikkelaars, uitgevers, gamers, ISPs, M(V)NOs, platform-leveranciers en andere infrastructuur-partijen).  Kortom, een stad kan innovatieve mobiele game concepten introduceren en stimuleren, samen met het bedrijfsleven. Publiek-private samenwerking heet dat tegenwoordig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond