Deel dit artikel
-

Mobiele reclame: Display nu groter dan search

Displayreclame is in 2014 wereldwijd groter geworden dan search, als vorm van mobiele reclame, en het gat tussen die twee zal dit jaar vermoedelijk verder groeien. Europa onttrekt zich, als achterloper, aan die trend.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het IAB en marktonderzoeker IHS over het jaar 2014.

De totale som van aan mobiele reclame besteedde budgetten bedraagt 23,9 miljard euro, 65 procent meer dan het jaar ervoor. Azië en Noord-Amerika zijn samen goed voor meer dan tachtig procent daarvan. Europa is met de vrij hoge penetratie van mobiel internet een kleintje met ‘maar’ 5,3 miljard euro. Anders gezegd: 16 procent van de budgetten ging naar mobiel.

Gekeken naar de opsplitsing van die budgetten ging 46 procent naar search (+88%) en 47 procent (+55%) naar display. De rest van de mobiele reclamebudgetten ging naar messenging: sms, dat nog met dertien procent groeide qua bestedingen.

Een ander signaal dat Europa niet echt een voortrekker is op het gebied van mobiele reclame is het feit dat hier Search nog groter is (53%) dan Display qua bestedingen van de budgetten. Als enige regio in de wereld.

Foto: Health Gauge (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Arjan ter Huurne

Een paar foutjes in de tekst. In de openingsalinea wordt het woord ‘gat’ vergeten (en kap de eerste zin aub af na ‘mobiele reclame’). Verder worden onder de eerste grafiek Display en Search omgewisseld! Display groeit met 88% naar 47% en Search groeit met 55% naar 46%.
Om de bovenstaande cijfers te duiden: binnen Display bevindt zich zeer veel in-app advertising. Al die uren die mensen aan mobile casual gaming spenderen worden ondersteund door reclame. Het mobiele apparaat wordt hiermee heel anders gebruikt dan de desktop/laptop. Bij mijn weten is Search over alle apparaten heen nog steeds marktleidend.

Erwin Boogert

Dankjewel Arjan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond