Deel dit artikel
-

Mode wordt minder vaak geretourneerd

Er wordt minder online bestelde mode geretourneerd dan in het verleden. Deze categorie, traditiegetrouw verantwoordelijk voor de meeste retouren, daalde met 7 procent in Nederland vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit de E-Shopper Barometer van pakketbezorger DPD.

Met een retourpercentage van 13 procent retourneren Nederlanders nog steeds op grote schaal online bestelde artikelen.

Ook in andere Europese landen wordt steeds meer geretourneerd. Zo ligt het retourpercentage in Duitsland, Ierland, Polen en Zwisterland op 12 procent, terwijl het Europees gemiddelde steeg naar 10 procent.

Ondanks de daling is het fashionsegment met 44 procent nog steeds de grootste categorie. Tegelijkertijd zijn andere categorieën bezig met een inhaalslag. Zo worden elektronische artikelen juist vaker geretourneerd.

Met een stijging van 5 procent, was het elektronicasegment verantwoordelijk voor 9 procent van alle retouren. Ook de categorieën schoenen (+2 procent), ontspanning (+3%), videogames (+2%), boodschappen (+2%), gezondheid (+1%) en speelgoed (+2%) laten een stijging zien.

Gratis retourneren blijft belangrijk voor consumenten: 29 procent van de Nederlanders vindt het de belangrijkste afweging bij het plaatsen van een online bestelling. Betaald retourneren is voor 75 procent van de Nederlanders reden om het aankoopproces te stagneren. Ook bij een onhandig of ingewikkeld retourproces haakt 76 procent van de Nederlanders af.

Maar liefst 62 procent van de Nederlanders geeft aan het retourneren van artikelen makkelijk te vinden. Dit percentage ligt significant hoger dan het Europese gemiddelde van 52 procent, wat zou kunnen verklaren waarom Nederlanders zo massaal retourneren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond