Deel dit artikel
-

Mogelijk blijvende gedragsverandering in gebruik communicatie-apps

Sinds de uitbraak van het coronavirus in Europa en Nederland is Nederland sterk afhankelijk van communicatie-apps als Zoom, Teams, FaceTime, Skype, Hangouts, WhatsApp en TikTok. De crisis heeft zeer waarschijnlijk een blijvend, mogelijk zelfs revolutionair effect op de manier waarop en frequentie waarmee communicatie-apps worden gebruikt, denkt Telecompaper.

Uit onderzoek van Telecompaper voor het Dutch Apps Market rapport blijkt dat de meeste communicatie-apps voor chat en videobellen in april vaker én intensiever werden gebruikt dan in januari. TikTok kreeg door de corona-crisis zelfs een flinke boost: meer dan een verdubbeling onder mensen van 16 jaar en ouder in drie maanden tijd zijn de app gaan gebruiken.

Vooral Zoom heeft op de consumentenmarkt het segment communicatie-apps op zijn grondvesten doen schudden. In korte tijd gingen veel consumenten Zoom gebruiken om met grotere groepen videogesprekken te voeren.

Andere apps zoals WhatsApp, Facebook Messenger, Teams en Skype boden aan het begin van de coronacrisis nog geen ondersteuning voor groepsgesprekken met grote groepen mensen.

Behalve bij TikTok is in de groei van het aantal installaties van communicatie-apps in april ten opzichte van januari geen noemenswaardige groei zichtbaar. Wel is duidelijk dat de apps door bestaande gebruikers intensiever worden gebruikt dan in januari.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond