Deel dit artikel
-

Mogelijk rechtszaak tegen ING vanwege spoofing

De Stichting GIBO beraadt zich met advocaat Marius Hupkes op verdere juridische stappen tegen ING Bank nu die weigert om gedupeerde slachtoffers van spoofingfraude te vergoeden.

ING blijft er bij dat klanten die tot nu toe slachtoffer werden van spoofing geen recht hebben op vergoeding van de bank omdat zij zelf geld hebben overgemaakt.

Ook de Consumentenbond bekritiseert het beleid van de ING. Ook zou volgens de Consumentenbond het vergoedingsbeleid bij banken anders moeten; nu wordt de bewijslast bij de consumenten neergelegd, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten.

Bij spoofing misbruiken criminelen het telefoonnummer van de bank om klanten te bellen, en hen zo te overtuigen van de noodzaak om hun geld veilig te stellen op een zogenaamde veilige rekening die van een katvanger blijkt te zijn.

Uit een compilatie van 52 video’s die gedupeerde ING-klanten naar het consumentenprogramma Kassa hebben gestuurd blijkt de enorme impact die deze oplichting heeft.

ING heeft inmiddels digitale banksysteem aangepast. Omdat in een kwartier tijd de limiet voor een overboeking verhoogd kon worden naar het maximum op dagbasis (50.000 euro), konden snel grote bedragen van ING-klanten worden buitgemaakt door oplichter. Nu moeten rekeninghouders vier uur wachten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Yohan

Ik vind niet dat dit de schuld is van de ING. Komop mensen, we worden zo verschrikkelijk vaak gewaarschuwd. Hoe kunnen mensen dit dan niet snappen???

Als iemand een transactie uitvoert, dan moet er 2 maal bevestigd worden. Ik snap niet hoe mensen zo dom kunnen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond