Deel dit artikel
-

Mollie: helft consumenten koopt altijd voor de laagst mogelijke prijs

In 2024 kocht de helft van de Nederlandse consumenten producten voor de laagst mogelijke prijs. Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Nederlandse consumenten ondervraagd zijn.

De Nederlandse consument koos afgelopen jaar dan ook vaker voor afgeprijsde producten. Waar in 2023 29 procent voorkeur gaf aan het kopen van artikelen met korting, was dit in 2024 voor maar 37 procent het geval. Bij de keuze voor een online retailer blijkt ook de laagste prijs de belangrijkste factor (48% in 2024 vs. 38% in 2023). Daarnaast letten consumenten op of items gratis verzonden worden (40%) en of ze de verkoper vertrouwen (37%). Gratis retourneren is voor Nederlandse consumenten een stuk minder belangrijker geworden in het afgelopen jaar (43% in 2023 vs. 27% in 2024).

Niet alleen stonden consumenten vaker stil bij de prijs, ook wordt er meer onderzoek gedaan naar producten die ze willen aanschaffen. In 2023 deed één op de drie consumenten (31%) onderzoek naar een product voor de aankoop, terwijl vorig jaar de helft (47%) op onderzoek uitging. Daarvoor werden met name YouTube (47%), Instagram (41%) en Facebook (39%) ingezet.

In aansluiting hierop meldt Visa dat meerderheid van de Nederlandse consumenten het afgelopen jaar bestelde bij Aziatische webshops. Van hen deed 38 procent dat zelfs meerdere keren. Onder Gen Z ligt het percentage nog hoger: maar liefst 71 procent van de jongeren kocht in het afgelopen jaar bij deze webshops. Dit blijkt uit de Visa Payment Monitor, een jaarlijks representatief marktonderzoek onder 1.010 Nederlanders, uitgevoerd in samenwerking met forsa.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond