Deel dit artikel
-

Moonen Packaging lanceert doos op maat

Moonen Packaging lanceert tijdens de Webwinkel Vakdagen, eind januari in de Jaarbeurs Utrecht, een nieuw verpakkingsconcept: Box on Demand. Die moet een einde maken aan afval verspillende verpakkingsprocessen. Met Box on Demand kunnen op elk moment passende dozen gecreëerd worden.

Nog altijd worden bestellingen in te grote verzendverpakkingen geleverd. Bedrijven die dagelijks verschillende producten verpakken, kopen een breed assortiment aan verpakkingsmaterialen in. Voor Box on Demand hoeft slechts één type verpakkingsmateriaal te worden ingekocht. Daardoor kunnen verpakkingskosten volgens Moonen tot wel 40 procent gereduceerd worden.

Het nieuwe concept bestaat uit eindeloos golfkarton als verpakkingsmateriaal, een verpakkingsmachine en software die exact uitrekent volgens welke indeling en in welk formaat doos de producten het beste passen. In feite wordt voor iedere specifieke order een doos op maat gemaakt.

Een extra logistiek voordeel wordt volgens het bedrijf behaald wanneer de vervoerder rekent met de factuurmethode Dimensional Weight Pricing (DWP). De verzendprijs wordt in dat geval berekend op basis van het volume van het pakket in plaats van op het gewicht.

Vorige week nam ook Coolblue een nieuwe pakketjesmachine in gebruik in haar magazijn in Tilburg. Deze machine past de dozen automatisch aan op de grootte van de bestelling. Dat scheelt lucht, dus ruimte in de busjes, zegt de retailer. De nieuwe pakketjesmachine kan tot 20.000 pakketjes per dag aan. 90 procent van alle bestellingen kan ingepakt worden door deze machine.

Dit bericht is 17 keer gedeeld

1 Reactie

O. Udnieuws

De heer De Zwart is een geweldig marketingman, alleen Bol.com heeft die machine al lang. Zelfs Blokker al ruim 1 jaar: https://www.logistiekprofs.nl/nieuws/neopost-wint-mhi-innovation-award-met-cvp-500

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond