Deel dit artikel
-

Moordcast als eerste Nederlandse podcast door grens 100 duizend abonnees Podimo

True crime-titel Moordcast wist onlangs als eerste Nederlandse productie op podcastplatform Podimo honderdduizend abonnees aan zich te binden.

Moordcast heeft daarmee meer abonnees dan voordat ze achter de paywall ‘verdween’, laat Tim de Gier, Head of Content bij Podimo, aan Emerce weten. Shows vrezen volgens hem altijd dat ze luisteraars kwijtraken als ze naar een betaald platform gaan, maar Moordcast past dus heel goed in het abonnementsmodel.

Podimo geeft voor 6,99 euro per maand onbeperkte toegang tot zijn exclusieve podcasts en duizenden luisterboeken.

Promotie
Een deel van het succes van het door YouTuber Dionne Slagter en haar broer gepresenteerde Moordcastis te verklaren door de populariteit van true crime. Die categorie groeide in een jaar tijd met meer dan honderd procent, meldde Podimo eerder. Die interesse van het publiek maakt de gerichte promotie voor Moordcast extra effectief, aldus De Gier. “Ook is Dionne goed in het promoten van show. Dat doet ze trouw elke week via haar social kanalen.”

Revenu share-model
De vergoeding van podcasts volgt ondertussen steeds meer het Netflix-model: uitgevers kopen een seizoen in en herhalen dit bij succes. De Gier: “Met Dag en Nacht Media (dat vorig jaar door Podimo werd overgenomen, red.) deden we dat al steeds vaker en bij Podimo wordt die lijn doorgetrokken.” Het verschilt per maker welke overige verdiensten er zijn, vult hij aan. Gebruikelijk bij vrijwel alle Nederlandse podcasts is volgens hem een revenu share-model.

5 uur per week
Halverwege dit jaar werd al bekend dat Nederlanders zo’n 13,5 miljoen uur naar Podimo luisterden in het eerste jaar dat het platform in ons land actief was. Wat neer komt op een gemiddelde van 5 uur per week per luisteraar.

Beeld: Podimo

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond