Deel dit artikel
-

MSN test betaalde zoekresultaten

Portal MSN, onderdeel van Microsoft, start vandaag een test met betaalde zoekresultaten. Het gaat hiervoor samenwerken met het bedrijf Overture (voorheen GoTo.com), dat sinds kort ook Yahoo voorziet van links waarvoor adverteerders betaald hebben.

De betaalde links bij MSN worden actief binnen de nieuwe opzet van het zoeksysteem, nu alleen nog te aanschouwen in beta-versie (beta.search.msn.com). Ze verschijnen niet tussen de eigen zoekresultaten, maar in een 'kader' los daarvan. Er wordt ook aangegeven dat het om links gaat die geleverd zijn door een derde partij.

MSN kwam zelf niet met het nieuws naar buiten. Analist Safa Raschtchy van US Bancorp Piper Jaffray maakte er eind vorige week melding van in een rapport. Een woordvoerster van MSN bevestigde het nieuws tegenover Wall Street Journal.

Overture heeft zelf ook een zoekmachine actief, onder dezelfde naam als die van het bedrijf. Adverteerders kunnen betalen voor een vermelding in de zoekmachine; hoe meer een adverteerder biedt, hoe hoger zijn link verschijnt in de resultaten. Overture doet er niet geheimzinnig over, het geeft achter de link aan hoeveel de adverteerder gaat betalen voor iedere keer dat iemand besluit door te klikken op de link.

Betaalde zoekresultaten zijn omstreden. In het geval van MSN verschijnen ze niet tussen de andere zoekresultaten, maar volgens critici van deze aanpak ontstaat er verwarring over wat reclame is bij zoekmachines en wat niet. Voorstanders betogen dat het onderscheid duidelijk aangegeven wordt en dat zoekmethoden nooit helemaal objectief zijn. Zo gaat de veel gebruikte techniek van page ranking, gebruikt door ondermeer Google, uit van het aantal keren dat er gelinkt wordt naar een pagina. Populariteit wordt daarmee een selectiecriterium. Ook Google maakt overigens gebruik van betaalde links, eveneens aangegeven in een ruimte naast de zoekresultaten en 'vetgedrukt' erboven.

In november vorig jaar ging ook Yahoo met Overture in zee. Met MSN haalt Overture een tweede grote klant binnen in korte tijd. Het heeft ook overeenkomsten met Terra Lycos en AOL Time Warner . Hoewel het een test betreft gaat analist Raschtchy ervan uit dat MSN de betaalde zoekresultaten zal gaan invoeren. "Dergelijke testen leidden bijna altijd naar een volledige implementatie na afloop van de testperiode", aldus Raschtchy tegenover Wall Street Journal. De verwachting is dat MSN de methode gaat toepassen voor de eigen zoekpagina, maar ook voor de Spaanstalige site YupiMSN.com .

Volgens de analist zal de omzet van Overture vanwege de betaalde links bij MSN dit jaar stijgen met tien tot vijftien procent. De omzet zou daarbij kunnen uitkomen op vierhonderd miljoen dollar, tegenover de eerder geuite verwachting dat het dit jaar rond de 360 miljoen dollar zou bedragen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hadik

web.com heeft er $3,16 per keer voor over als iemand klikt op zijn linkje bij zoekopdracht 'domain' en voor 'webhosting' betaald media3.net zelfs $6,51… Belachelijk! Zoveel return zit er toch niet op een klik, wat zegt een klik nou? Dan zie je dus meteen aan zoekopdracht 'sex' dat de lokale sexboer al vele malen verder is in zijn ervaringen met pay per click, $0,19 (wat nog redelijk fors is). **HOE KRIJGT U UW CONCURRENT MET HET GROTERE MARKETINGBUDGET FAILLIET?** Inbelaccountje bij Tiscali (bijna gegarandeerd nieuw ip adres bij elke loging), login-, cookie flush-, random surf-scriptje schrijven en bij een dagje inbellen krijgen je (bij niet al te inhalig gedrag) drie grootste concurrenten een rekening van een paar duizend dollar per maand toegestuurd.. Wel duidelijk dat dit om betaalde vermeldingen gaat, ik hoop ook dat zowel MSN als Yahoo! dit duidelijk blijven vermelden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond