Deel dit artikel
-

Multichannel piraten-spel mikt op 25.000 deelnemers

Op 1 november start The Blackbeard Connection, een interactief spel op Nederlandse bodem dat gebruik maakt van mobiele communicatie, internet, print en televisie. De organisatoren hopen op 25.000 deelnemers.

The Blackbeard Connection is een mobiele zoektocht naar de schatten van de in de 17e eeuw levende piraat Blackbeard. Spelers hebben dertig dagen de tijd om de schatten te vinden, op een locatie in Nederland. De winnaar verdient 50.000 euro. Qua opzet doet het spel enigszins denken aan de Nokia Game.

Deelnemers kunnen zich via de site aanmelden, waar ze achtergrondinformatie, verhalen, kaartmateriaal, dagboeken, foto’s en videofilms vinden. Via het systeem van The Blackbeard Connection ontvangen zij aanwijzingen op hun mobiele telefoon, op websites (waaronder een persoonlijke website), via advertenties in Spits en korte filmpjes op TMF. Deelnemers ontvangen elke dag sms-jes, wat hen maximaal 49,50 euro kost.

Idee en uitvoering van het spel komen uit de koker van het bedrijf Zgrounds, dat zich heeft gespecialiseerd in dit soort mediaconcepten. Mede-oprichter Joost Cohensius: “Meestal zijn dit soort games verbonden aan één merk, zoals Nokia of Heineken. Wij hebben het als zelfstandig spel opgezet en daar sponsors bij gezocht.” Hoofdsponsors zijn NS, Connexxion en Proteq, die bij elkaar zo’n 60% dekken van de totale kosten, die zijn begroot op 700.000 euro.

Cohensius zegt te mikken op een publiek van 18 tot 34 jaar van voornamelijk mannen. Door het historische verhaal van Blackbeard te gebruiken, hoopt Cohensius gebruik te kunnen maken van het succes van thrillers als de Da Vinci Code. Gezien de moeilijkheidsgraad van het spel denkt hij vooral hoger opgeleiden, en dan met name studenten, te bereiken. Cohensius zegt uit de kosten te zijn bij zo’n 25.000 deelnemers.

Bijzonder is volgens Cohensius het feit dat nu echt geprobeerd is er een multichannel-belevenis van te maken. Zo kunnen deelnemers een antwoord insturen per sms. Een goed antwoord triggert het systeem om nieuwe aanwijzingen op de persoonlijke homepage van de deelnemer te plaatsen.

Deel dit bericht

3 Reacties

VicKuP

Gaaf concept hoor. Schatzoeken via sms en internet moet volgens mij zelfs wel meer deelnemers kunnen trekken dan die 25.000

Webwolff

18 tot 34 jaar ? Ben benieuwd. Volgens mij blijkt iedere keer weer uit onderzoeken dat de gemiddelde gamer ouder is. De chick op de site van BlackBeard lijkt mij ook wat ouder dan 19 ;^))

Bastiaan

Sorry maar ik snap iets totaal niet. 60% van de kosten van € 700.000 euro worden betaald door sponsors, dat betekend dat er van de kosten nog € 420.000,00 door de spelers moet worden opgehoest.  25.000 maal € 49,50 = € 1.237.500,00.  Waar blijft die € 800.000 ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond