Deel dit artikel
-

Multiplay-markt groeit 3,6 procent naar 1,17 miljard euro in derde kwartaal

De omzet uit zogenoemde multiplay-diensten in Nederland is in het derde kwartaal van 2018 gegroeid naar 1,173 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017, zo blijkt uit het meest recente Multiplay-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

Ook in volume was er sprake van een stijging. Het totaal aantal huishoudens met breedband plus minimaal één extra dienst (vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie) bij dezelfde aanbieder groeide met 1,2 procent naar 6,73 miljoen eind september 2018, vergeleken met eind september 2017.

De vast-mobiel-deelmarkt groeide tussen het derde kwartaal van 2017 en van 2018 met 2,8 procent naar 2,375 miljoen huishoudens waar minimaal breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder wordt afgenomen. De grootste dienstencombinatie bij vast-mobiele huishoudens is quad play, met bijna driekwart van de aansluitingen. Breedband met televisie en mobiel is echter de snelst groeiende combinatie en was goed voor bijna 19 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q3 2018.

De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast-mobiel markt blijven hetzelfde. KPN is de grootste aanbieder, gevolgd door VodafoneZiggo met 42 procent en T-Mobile als kleinste van het trio met rond de 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.

Op de hele multiplay-markt is VodafoneZiggo wel de grootste aanbieder als het gaat om aansluitingen. Het had 48 procent marktaandeel na een kleine kwartaalgroei, gevolgd door KPN met 39,1 procent, 0,4 procentpunten minder.

Het grootste gedeelte van de multiplay-huishoudens heeft overigens nog altijd een traditionele triple play-bundel (breedband, vaste telefonie en tv), hoewel dat aandeel is gedaald naar 44 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond