Deel dit artikel
-

Multiscope: Evenveel afhakers als nieuwkomers bij online kopen

Van de 2,5 miljoen Nederlandse kopers op internet zijn er vorig jaar honderdvijftigduizend afgehaakt, oftewel zes procent van het totaal. Tegelijkertijd kwam er een bijna evengroot aantal bij. Dit zegt Multiscope in een reactie op resultaten uit het onderzoek E-Commerce Nederland.

Reden voor het stoppen met online kopen zijn "een algeheel wantrouwen" en "negatieve koopervaringen". Multiscope signaleert drie redenen om niet via internet te kopen: wantrouwen jegens de betalingsmethoden (46 procent), eerst het product willen zien of in handen willen hebben (39 procent) en het ontbreken van een creditcard (36 procent). De laatste groep valt te bewegen wel via internet te kopen, als webwinkels offline betalingsmethoden gaan aanbieden (acceptgiro).

Volgens Elke de Quay, onderzoekster bij Multiscope "is er nagenoeg geen verschil tussen het aantal online kopers in 1999 en 2000". Tegenover het aantal afhakers staat "een bijna gelijk aantal nieuwe kopers dat er vorig jaar is bijgekomen". De stilstand van vorig jaar zal dit jaar geen vervolg krijgen, volgens Multiscope groeit dit jaar het aantal kopers tot 3,2 miljoen.

Gangbare conclusies over online kopen worden in het onderzoek nogmaals onderstreept, zoals de constatering dat de groep online kopers die langer online is meer koopt dan de groep die pas kort gebruik maakt van internet. De groep van online kopers die langer dan vijf jaar online is besteedt gemiddeld vierduizend gulden per jaar, de internetters die korter dan een jaar online zijn gemiddeld minder dan vijfhonderd gulden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond