Deel dit artikel
-

Multiscope met nieuwe app in mobiel marktonderzoek

Multiscope gaat een nieuw panel oprichten en rust die respondenten uit met een nieuwe, eigen app. Die is erop gericht om hen thuis en op locatie direct mobiel te kunnen bevragen.

“We bestaan bijna 25 jaar en begin dit jaar hebben we een stap terug genomen om te kijken hoe de markt zich in grote lijnen beweegt. Je ziet dat de consument heel veel tijd met mobiele dragers doorbrengt, maar dat slechts drie procent van het marktonderzoek mobiel gebeurt. Daar springen we met de nieuwe app op in”, zegt commercieel manager Bart Roozen van Multiscope.

“Bovendien bereiden we ons hiermee voor op de onderzoeksrespondenten van de toekomst. De jeugd die nu dertien of veertien jaar oud is, gedraagt zich online heel anders dan de volwassenen van nu. Zodra zij achttien zijn willen we ook die jongere groep kunnen benaderen.”

Multiscope werkt met respondenten die zelf vooraf en nadrukkelijk aangeven mee te willen doen aan onderzoeken. De selectie van wie de mobiele onderzoeksapp kan krijgen, zal dan ook streng zijn. Hoe groot die groep moet zijn, weet Roozen nog niet precies. “Er is een verschil tussen representatieve en relevante cijfers. Het duurt langer om resultaten te ontvangen over de bakker om de hoek dan van de lokale McDonald’s”, omdat die meer aanloop heeft.

De onderzoeksapp zal niet enkel worden gebruikt om sec vragen mee voor te leggen. “We gaan de technische mogelijkheden van smartphones benutten, we kijken dus naar én de locatie én zouden de microfoon en de camera kunnen inzetten. Bijvoorbeeld met de vraag: ‘Wat of welke producten staan er op de zondagse ontbijttafel?’”

Via deze vorm van mobiel marktonderzoek kunnen retailers op stads- of locatieniveau passanten en bezoekers bevragen, heel kort na hun bezoek daar. Ze zouden ook bezoekers van concurrerende formules kunnen bevragen zonder dat dat opzichtig is. Roozen zegt nog te zoeken naar een launching partner om de eerste publieke testen mee te doen. “Om de app zelf te testen, maar ook de businesscase te beproeven.”

Alhoewel de Nederlandse app Roamler tot op zekere hoogte op vergelijke wijze werkt, verwacht Roozen geen grote concurrentie uit die hoek. “Zij profileren zich vooral als mobiele workforce. Wij doen aan marktonderzoek.”

Foto: Adam B (cc)

Dit bericht is 44 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond