MWC 2012: Google Wallet vooral voor snelle aankopen

Googles mobiele portefeuille Wallet wordt vooral gebruikt voor kleine aankopen en spaaracties in de winkelstraten. Dit jaar wordt het systeem opgeschaald, maar nog steeds alleen in Amerika.

Tijdens een sessie over mobiel betalen op het Mobile World Congress deelde Osama Bedier van Google enkele eerste inzichten over het gebruik van Google Wallet. Dat is de mobiele portefeuille die het bedrijf in mei 2011 in Amerika uitbracht om betalen, coupons inwisselen en spaarpunten verzamelen makkelijker te maken.

In bijna de helft van de gevallen wordt Wallet gebruikt bij ‘convenience stores’ en bij fastfoodrestaurants. En rond de tien procent van de gebruiksscenario’s speelt zich af bij retailzaken.

Bedier: “Er hebben zich nu 22 ketens bij ons aangesloten. Dat zal dit jaar fors toenemen. In de V.S. staan nu 120.000 kassaterminals dit met NFC overweg kunnen. Dat aantal zal dit jaar verdubbelen.” Immers, Wallet is een systeem dat op iemands telefoon staat en via NFC-technologie communiceert met de kassa in de winkel. Via Googles cloud weet het systeem welke bank- en spaarkaarten er bij het betreffende account horen.

“Het merk Wallet is er. De functionaliteit heeft zich bewezen. 2012 is het jaar waarin we alle initiatieven van onszelf en de markt bij elkaar gaan brengen. Bijna alle toestelmakers praten met ons over NFC-implementatie. De fabrikanten van kassasystemen hebben NFC allemaal standaard op hun roadmap staan.”

De ceo van chipmaker Gemalto Olivier Piou rekent tijdens dezelfde sessie aan het publiek voor hoe de markt zich ontwikkelt. “De NFC-technologie ontwikkelt zich snel op de markt Dat komt mede doordat banken oude pasjes uitfaseren ten gunste van bankkaarten die contactloos betalen ondersteunen. De mobiele telecomindustrie wil een stuk van die taart, de banken ook en nieuwe spelers als Google.”

“Het belang voor banken ligt niet direct in m-commerce. De grootste mondiale drijver is de vervanging van contanten. De markt voor m-commerce is 130 miljard euro groot, maar die van cash is 60.000 miljard euro in omvang. In de retail gaat 8.000 miljard om en in e-commerce 460 miljard. Cash laten verdwijnen levert banken dus een enorme kostenbesparing op. Zij dragen tussen de een derde en twee derde van de kosten voor het in stand houden van deze chartale verkeersstromen.”

De verschillende belang van internetbedrijven, banken en telecombedrijven is alleen maar goed, vindt Piou. Zo lang ze allemaal dezelfde standaard gebruiken, is dit juist de manier om een nieuwe markt op gang te helpen. Bedier: “Het gaat niet zo snel, omdat er een heel ecosysteem wordt gebouwd.”

David Marcus van PayPal geeft het publiek in Barcelona mee dat ze NFC niet moeten hypen. “Er wordt veel over de technologie gesproken, maar dat is overdreven. Het is net alsof er jaren een hype rondzingt over de komst van de gyroscoop en dat Apple die dan uiteindelijk in 2007 op de markt brengt door de iPhone te introduceren.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug