Deel dit artikel
-

MWC: Slimme luidspreker is het nieuwe radiotoestel

Slimme luidsprekers geven een flinke boost aan internetradio en radio-reclame. Dat vertelde Toni Archibong van TuneIn dinsdag op het Mobile World Congress.

TuneIn is een Amerikaanse streamingdienst die het audio-signaal van 100.000 stations doorgeeft, ook via slimme luidsprekers als die van Alexa.

“We bereiken via deze luidsprekers heel nieuwe luisteraars. Voor velen, vooral jongeren, is de slimme luidspreker namelijk hun eerste radiotoestel.”

Slimme luidsprekers zijn niet aan te slepen. Volgens ruwe schattingen staan er 60 tot 90 miljoen wereldwijd bij huishoudens. Dat komt omdat spraak een universele interface is, vertelde Behshad Behzadi van Google Assistant. “De technologie is erg volwassen geworden met gemiddeld een fout op twintig woorden. Dat was nog niet zo lang geleden een op vijf woorden.”

Slimme luidsprekers zijn ook een zegen voor radiostations. En wellicht ook voor adverteerders. Het grote voordeel ten opzichte van internetradio is dat eventuele adverteerders hun boodschappen heel persoonlijk kunnen maken, op basis van profielen van gebruikers, vertelde Archibong.

Zijn bedrijf kondigde vorig jaar al een samenwerking aan met Adobe voor gepersonaliseerde audio advertenties op slimme luidsprekers. Onderzoek heeft aangetoond dat luisteraars een reclame van drie minuten geen enkel probleem vinden. Twee van de vijf consumenten vinden audioreclames aantrekkelijker vinden dan traditionele tv reclames.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond