Deel dit artikel
-

MySpace Nederland op een laag pitje

De sociale netwerksite MySpace sluit het kantoor in Amsterdam, nauwelijks negen maanden nadat het was geopend. De Nederlandse site wordt voortaan vanuit Berlijn aangestuurd

MySpace Nederland heeft niet de positie bereikt waarop het moederbedrijf had gehoopt. Bij de start van de Nederlandse site had MySpace gerekend op veel overlopers van Hyves (5 miljoen leden), maar die bleven liever waar ze zaten. In totaal kwamen er 250.000 nieuwe leden bij, bovenop de 400.000 Nederlanders hadden al een profiel bij de Engetalige site hadden. My Space heeft in Nederland dezelfde positie als eBay toen ze Marktplaats overnamen: die site had een veel te stevige positie in Nederland.

Countrymanager Derek Fehmers vindt de berichtgeving over MySpace vandaag niettemin "lichtelijk sensationeel". "Er gaat alleen een kantoor dicht. In sommige Europese landen zoals Nederland werkt MySpace beter als contentsite, terwijl in andere landen de sociale netwerkfuncties zullen worden benadrukt. Voor het onderhoud van contentsites heb je gewoon minder mensen nodig. Het betekent dus niet dat we ermee ophouden, we veranderen het model."

Fehmers zegt uiteraard wel teleurgesteld te zijn over het besluit om het Nederlandse kantoor te sluiten. "We hebben er flink voor geknokt." De zes werknemers van MySpace Nederland kunnen eventueel aan de slag bij andere MySpace-kantoren in Europa "als ze dat willen".

Fehmers blijft overigens samen met een verkoopmanager wel in Nederland. Ze betrekken een kantoortje bij 20th Century Fox. Fehmers gaat zich specifiek richten op de muziekactiviteiten voor Europa. In 2009 moeten er nog steeds een DRM-vrij muziekwinkel komen. Andere plannen verdwijnen in de ijskast.

Directeur Raymond Spanjar van Hyves heeft niet gedacht dat de komst van een regionaal kantoor invloed zou kunnen hebben op de groei van MySpace Nederland. "Kijk maar naar YouTube, dat loopt ook goed, terwijl dat volledig vanuit de VS wordt gestuurd," zegt hij tegen Emerce. "MySpace is wel sterk als contentsite, zeker als je kijkt naar de hoeveelheid artiesten die muziek of video’s aanbieden." Spanjar wil dat model echter niet adopteren voor Hyves. "Bij ons staat veel meer het delen van content eerder voorop."

Deel dit bericht

1 Reactie

Danny Mekic'

"We hebben er flink voor geknokt." Dat wil ik best geloven, maar ik vind het alleen wel erg jammer dat van dat knokken weinig te zien is geweest voor de gemiddelde Nederlandse internetter..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond