div id="mobile_leaderboard">
Deel dit artikel
-

Nationaal E-mail Onderzoek 2019: 59 procent van Nederlanders deed aankoop na mailing

Maar liefst 59 procent van alle Nederlanders heeft vaker dan één keer iets gekocht naar aanleiding van een mailing. Nederlanders vinden het over het algemeen prima om mailings te ontvangen van webwinkels. Transactionele mailings met informatie over de levering en de factuur scoren het hoogst. Daarna volgen mailings die overduidelijk gepersonaliseerd zijn. Dat blijkt uit het (jaarlijkse) Nationaal E-mail Onderzoek 2019 van CG Research en Spotler.

36 procent van de Nederlanders vinden het ronduit prettig om mailings te ontvangen met aanbiedingen die aansluiten op persoonlijke interesses en 48 procent geeft aan een verjaardagsattentie te waarderen.

Nederlanders kopen steeds vaker online. Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online bestedingen zijn gegroeid van 25 procent in de eerste helft van 2018 naar 27 procent in de eerste helft van 2019. In totaal gaat het om 12,5 miljard euro.

De groeicijfers zijn ook terug te vinden in het email onderzoek. Daarin komt naar voren dat Nederlanders steeds vaker op weekbasis online winkelen en steeds minder op maandbasis. De frequentie van onze online bestedingen gaat dus simpelweg omhoog. Vergeleken met WhatsApp, Facebook en andere platforms zoals Instagram, YouTube, Twitter of Snapchat weet e-mail ons goed te verleiden tot online bestedingen. Maar liefst 59 procent van alle Nederlanders heeft vaker dan één keer iets gekocht naar aanleiding van een mailing.

De relatie tussen e-mailmarketing en e-commerce is eigenlijk al jaren heel solide. Zo heeft 55 procent van alle e-commercemarketeers en webshopwinkeliers software voor e-mail marketing automation geïmplementeerd. En nu we zien dat de smartphone in de e-commerce met een echte opmars bezig is, de mobiele aankopen stegen van 22 procent in 2018 naar 31 procent dit jaar, is de vraag hoe e-commerce, e-mailmarketing en het apparaat waarmee wij steeds vaker producten kopen zich tot elkaar verhouden.

Specifiek voor mobiele lezers geldt volgens de onderzoekers dat dynamische content een positief effect heeft op opens (het aantal keren dat een bericht worden geopend en gelezen) van 14 procent en op kliks van 6,9 procent. En voor gepersonaliseerde onderwerpregels zijn de cijfers respectievelijk 3,2 procent voor opens en 5,8 procent voor kliks.

Uiteraard moeten mailings wel goed te lezen zijn op een smartphone. Een (goede) responsive design is daarom een must. De benchmark van branchevereniging DDMA geeft ook aan dat 89 procent van de B2B- en B2C-organisaties dit op orde heeft. Veel opvallender is dat slechts 41 procent gebruikmaakt van dynamische content en 8 procent van gepersonaliseerde onderwerpregels. Daar valt nog veel winst te behalen.

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 is een onderzoek onder 2084 Nederlanders die 27 vragen hebben beantwoord over hun eigen e-mailgebruik. Het onderzoek is een uitgave van CG Research en Spotler.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond