Deel dit artikel
-

Nederland kijkt steeds minder live tv, wel meer videostreams

Nederland is, gemeten in tijd, meer televisie gaan kijken. Een derde van de kijktijd op televisie is echter niet live, maar wordt steeds vaker gegund aan niet-zenders als Disney+, Videoland en Amazon Prime.

Dagelijks kijkt Nederland 46 minuten naar programma’s die niet op tv worden uitgezonden. Dan valt te denken aan DVD’s, films op computer en digitale videotheken als Netflix en ook DAZN. Die drie kwartier lijkt niet veel, maar dat getal nam met 31 procent toe in een jaar tijd. En de live tv-kijktijd staat juist onder druk.

Uit het nieuwe TV Jaarrapport 2020 van Screenforce blijkt zelfs dat Amazon Prime Video meer kijkers heeft dan NLZiet en Pathé Thuis en even veel als KIJK. Dat is een duidelijk signaal aan de gevestigde mediawereld dat nieuwe spelers kijktijd komen afpakken. Daarvoor zetten ze aantrekkelijk zelfgemaakte producties in. Omdat ze die doorgaans internationaal wegzetten is meer geld beschikbaar per productie en worden er aan de lopende band titels verzonnen en doorontwikkeld.

In het coronajaar is zo’n twintig procent van de mensen meer televisie gaan kijken. Die groep zegt vooral meer films en series te hebben gestreamd. Dus: waar tijd en gelegenheid beschikbaar komt, gaat dat naar de nieuwe platformen.

Tijdens de presentatie door Screenforce gisteren vertelde SKO-directeur Sjoerd Pennekamp dat de eerste fase van het nieuwe mediaonderzoek waarschijnlijk in het derde kwartaal van dit jaar gereed is.

Gekeken naar de commerciële kant van de Nederlandse tv-wereld constateren de onderzoekers, dat er vorig jaar voor 753 miljoen euro aan reclame is uitgegeven. De retailbranche heeft in 2020 zijn positie als grootste adverteerdersgroep verstevigd door met vier procent te groeien, waar de markt met zes procent daalde. Dalende branches waren onder meer financiën en consumentenelektronica. De sterkste daler was de door corona hard geraakte horeca- en toerismebranche. Diens tv-bestedingen daalden met maar liefst dertig procent.

Vinted, een app om kleding te kopen en verkopen, was in 2020 het internetbedrijf dat het meeste budget uitgaf aan tv-reclame: 36 miljoen euro. Bol.com was de tweede met een budget van 28 miljoen euro.

Foto: Santinet (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond