Deel dit artikel
-

Ook Nederland lonkt naar UltraViolet

Het wordt de virtuele opvolger van Blu-ray genoemd: UltraViolet. Engeland introduceert de nieuwe standaard op tweede kerstdag. Nederland wil niet achterblijven.

Diverse Nederlandse bedrijven zoals TNO en ODmedia en enkele niet nader genoemde online retailers verkennen momenteel de technische en commerciële mogelijkheden van UltraViolet (UV). Deze nieuwe standaard moet het delen van gekochte digitale content vergemakkelijken. “Zie het als de vervanger van de thuiskopie, maar dan in digitale vorm”, zegt Sjef Pijnenburg van ODmedia. “Fysieke opvolgers van Blu-ray komen er sowieso niet meer.”

De consument krijgt straks bij de aanschaf van een film op DVD of Blu-ray een code, waarmee hij ook een digitale versie kan downloaden die hij op zijn tablet of op de pc kan bekijken. Diezelfde film zou hij uiteraard ook online kunnen kopen. “Het idee is: buy once, play everywhere“, zegt Menno Bangma van TNO. “In het verleden was dat erg lastig. Digitale sleutels voor een speelfilm werden bijvoorbeeld opgeslagen op de harde schijf van de pc, kocht je een nieuwe pc, dan was de sleutel niet overdraagbaar. Als je dit soort procedures stroomlijnt, neemt het vertrouwen van de consument toe.”

UltraViolet biedt gebruikers via internet daarom  toegang tot een zogenoemde Digital Rights Locker, een universele bewaarplaats voor digitale licenties.

De standaard is ontwikkeld door het Digital Entertainment Content Ecosystem consortium, met onder meer grote filmstudio’s als Warner, Fox en Sony, retailers, kabelaars en fabrikanten van consumentenelektronica. Een wereldwijd geaccepteerde standaard is het echter nog niet. Apple en Disney willen UV vooralsnog niet ondersteunen. De laatste heeft een concurrerend formaat Keychest ontwikkeld. Bangma van TNO verwacht wel dat UV films straks op de iPad zijn te bekijken, maar dan met behulp van een speciale app. In iTunes zal dit soort content echter niet beschikbaar zijn.

Helemaal vlekkeloos is de introductie van de standaard op de Amerikaanse markt niet verlopen. Gebruikers klaagden over moeilijke inlogprocedures of over een matige beeldkwaliteit. De studio’s gaan intussen door met UV-releases. Sony lanceerde een dezer dagen zijn eerste UV-films The Smurfs en Friends with Benefits en Universal komt met Cowboys & Aliens. Het grote probleem is dat de standaard bij de consument nauwelijks bekend is. “Dat wordt nog wel een uitdaging”, geeft Sjef Pijnenburg van ODmedia toe. “Het moet uiteindelijk net zo’n begrip worden als Intel Inside.”

Engeland is het eerste Europese land dat UV gaat ondersteunen. Op tweede kerstdag lanceert Warner een UV-versie van de film Final Destination 5. “In de VS zullen studio’s hun films straks rechtstreeks aan de eindgebruiker verkopen,” verwacht Bangma van TNO. “In Nederland zal de verkoop echter vooral via retailers als bol.com gaan lopen.”

Via de onlangs opgerichte Dutch Media Hub moet er straks een loket komen voor vragen over de technologie. “We zoeken naar middelen om de introductie van de technologie voor aanbieders te vergemakkelijken. Het pakket voorwaarden omvat alleen al zo’n duizend pagina’s,” zegt Bangma.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond