Deel dit artikel
-

Nederland online minder sociaal dan groeimarkten

Sociale netwerken veroveren wereldwijd steeds meer positie op e-mail. In Nederland echter, besteedt de online consument gemiddeld per week 2,3 uur aan sociale netwerken. Dat is fors minder dan in opkomende markten als bijvoorbeeld koploper Maleisië, waar men gemiddeld 9 uur per week actief is in sociale netwerken.

Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo, dat bijna 50.000 respondenten tussen de 16 en 60 jaar in 46 landen ondervroeg.

Volgens Martin Warmelink, Directeur Technology & Media van TNS Nipo, geldt voor Nederland de wet van de remmende voorsprong. Uit het onderzoek blijkt dat Nederland op meerdere gebieden online wordt ingehaald door landen als China en Brazilië. “Bijna heel Nederland is actief op het internet. We hebben een prima infrastructuur. Maar de grote massa die internet al jaren als iets gewoons ziet, blijft hangen in het meer passieve gebruik. Web 2.0 gaat aan een belangrijk deel van deze groep voorbij.”

Zo wordt er bijvoorbeeld in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en China gemiddeld per week 5,2 uur per week uitgetrokken voor het gebruik van online sociale netwerken en gemiddeld 4 uur per week voor e-mail. Een tegenovergestelde tijdsbesteding is zichtbaar in de ontwikkelde markten waar per week gemiddeld 3,8 uur op sociale netwerken wordt doorgebracht en waar men 5,1 uur per week besteedt aan e-mail.

Ook het aantal mensen dat deelneemt aan sociale netwerken, ligt in Nederland lager dan in de opkomende markten. Zo zijn Chinezen actieve bloggers. Van de Chinezen die online zijn, onderhoudt 88 procent een eigen blog of neemt deel aan forums. In Brazilië is dit 51 procent. Ter vergelijking, in Nederland blijft het percentage steken op 29 procent en in de Verenigde Staten op 32 procent.

Ook bij mobiel internetgebruik wil in Nederland de verschuiving van e-mail naar sociale netwerken nog niet echt doorzetten. Wereldwijd besteden mensen met toegang tot mobiel internet 3,1 uur per week aan sociale netwerken en 2,2 uur aan e-mail. De mobiele internetter in Nederland is 2,2 uur per week druk aan e-mail op het mobieltje en slechts 1,2 uur per week wordt uitgetrokken aan mobiel gebruik van sociale netwerken.

TNS Digital Life

Deel dit bericht

3 Reacties

Arie den Boon

Dat Nederland minder sociaal actief is dan opkomende markten is juist het gevolg van het feit dat Nederland veel verder is met de verspreiding van internet. Een veel bredere bevolkingsgroep is hier elke dag online, terwijl in de opkomende markten het juist de voorlopers zijn op internet die actief zijn. Er zijn nog meer culturele verschillen. Overigens is de verwachting dat Nederland sociaal actiever wordt met social tv: samen kijken, chatten en je emoties delen met je vrienden maakt TV kijken veel leuker. Ook al zitten je vrienden fysiek op een andere bank.

Koos Koets

Helemaal mee eens Arie, overigens is Social TV kijken niet nieuw, op een forum als fok word bijvoorbeeld bijna real time gecomment tijdens life events als talentenshows en voetbalwedstrijden 🙂

Dennis Hamakers

Een andere reden waarom een land als Brazili? voorloopt op het gebied van mobiel internetgebruik is puur omdat bijvoorbeeld twitteren voor hen een gratis applicatie is, dus waarom zouden ze nog betaald een sms sturen naar elkaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond