Deel dit artikel
-

‘Nederland vindt flitsbezorging binnen 10 minuten overdreven snel’

Bezorging van online aankopen binnen tien minuten vindt maar liefst 86 procent de Nederlanders overdreven. Dit blijkt uit onderzoek van de transport management service Wuunder onder ruim 1000 Nederlanders.

Flitsbezorgers Gorillas, Getir en Zapp kondigden vorige week forse reorganisaties aan omdat de economie tegenzit. Kennelijk wordt er al merkbaar bezuinigd op het laten bezorgen van boodschappen en maaltijden.

Dankzij de lage rentestand konden flitsbezorgers makkelijk geld ophalen bij investeerders. Dat geld werd gebruikt voor reclamecampagnes, het werven van bezorgers en het uitdelen van kortingscodes. Nu moet de broekriem worden aangehaald. Gorillas trekt zich zelfs al terug uit een aantal landen, waaronder België.

De shake out lijkt nog niet ten einde. Ongeveer twaalf procent van de Nederlanders maakt graag gebruik van flitsbezorging, en wil zijn bestellingen binnen tien minuten. De rest vindt het maar overdreven.

De uitkomsten van het onderzoek van Wuunder belooft dus niet veel voor de flitsbezorgers. In 2021 heeft het grote publiek in Nederland kennis gemaakt met het fenomeen flitsbezorging. Flitsbezorgdiensten hebben met hun darkstores en bezorgers effect op het Nederlandse straatbeeld. Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat het straatbeeld in negatieve zin is veranderd sinds de komst van flitsbezorgdiensten. Op de plaatsen in Nederland waar nog geen flitsbezorging is, zegt 60 procent van de inwoners blij te zijn dat het nog niet wordt aangeboden.

Een kwart van de consumenten die hun boodschappen online bestellen, wil deze dezelfde dag geleverd hebben. Maar dat hoeft dus niet binnen tien minuten.

Wunder denkt dat het imago kan worden verbeterd als er via darkstores kunnen duurzame routes gereden kunnen worden naar meerdere ontvangers met verschillende zendingen, waarin bestellingen van verschillende winkels zijn gebundeld. Dit is een wezenlijk verschil ten opzichte van de huidige manier van flitsbezorging waarbij er voor iedere losse bestelling een koerier op pad gaat.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

2 Reacties

Johan Schaap

Dit zijn vast de mensen die in 1998 ook geen nut zagen in het hebben van een mobiele telefoon….. 😉

https://youtu.be/TNwhIHqM60g

Stef Bouwhuis

Ik ben gebruiker en ik zou bezorging binnen 90 minuten ook goed vinden. Je belt een flitsbezorger als je geen tijd hebt gehad om boodschappen te doen, maar ook als je niet helemaal fit bent. De aanbieding van supermarkten om binnen een paat dagen te leveren en dan ook nog met een minimumbedrag past niet bij een éénpersoonshuishouden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond