Nederland warm voor online only-producties omroepen
Miljoenen Nederlanders zagen vorige maand online video’s die de omroepen enkel op internet uitzonden, niet op tv. Publieke omroepen zijn de grootste leverancier hiervan.
In totaal bereikten online only-programma’s in februari 3,04 miljoen kijkers in Nederland. Dat laten nieuwe cijfers van SKO zien. Dit is een aanzienlijk getal wanneer wordt gekeken naar het online bereik van werk dat voor tv is gemaakt: 3,6 miljoen kijkers.
Wat de onderzoeker niet vertelt is hoeveel online only-producties hoe vaak werden bekeken.
Steeds vaker produceren omroepen behalve voor televisie, met internet als extra kanaal, ook puur voor verspreiding op internet. Directeur Sjoerd Pennekamp van SKO geeft als voorbeeld de interviews met sportcoaches of politici door de NOS. Op televisie worden enkel wat fragmenten daaruit uitgezonden terwijl de complete vraaggesprekken dan alleen online staan.
De publieke omroepen zijn veruit de grootste leveranciers van dit soort unieke digitale kopij.
Online only programma’s bereikten 1,6 miljoen kijkers in februari via de computer, 762.000 kijkers werden bereikt via de tablet en 1,5 miljoen via de smartphone.
Opvallend is ook, dat Nederland bijna even veel met de telefoon naar video kijkt als op de desktop en laptop. De beperkte omvang van dat scherm wordt niet meer als een drempel ervaren. Bij RTL is het zelfs zo dat zijn on demand-producties het meest per smartphone worden bekeken:
Talpa TV is SKO’s nieuwe benaming voor de SBS-zenders.
Foto: Sebastiaan ter Burg (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond