Deel dit artikel
-

Nederlander besteedt 72% internettijd op mobiel

De Nederlandse mediaconsument besteedt dagelijks 72 procent van zijn internettijd op de smartphone en 11 procent op een tablet. Onderzoek laat zien hoe het digitale gedrag door COVID-19 is veranderd.

De bereiksmeting van VINEX/NOBO laat zien dat de aangesloten 150 sites en apps in 2020 91% van de Nederlanders (6+) bereikten, goed voor maar liefst 118 miljard pageviews en bijna 2,5 miljard uur aan surftijd.

Nieuwsdiensten hadden al een groot dagelijks bereik, maar vanwege de uitbraak van het coronavirus is dat toch nog een paa procentpunten toegenomen. En dat is niet enkel op de dagen rondom persconferenties van de regering, maar eigenlijk alle dagen van de week gedurende het hele jaar. “De piekmaand november stond verder in het teken van het vuurwerkverbod, de toeslagenaffaire en de verkiezingen in de VS.”

Het maandbereik van de grootste nieuwssites:

Het dagbereik ligt tussen de tien en vijftien procent.

Sinds de uitbraak van het coronavirus meet VINEX ook het bereik van de grootste online vergaderdiensten:

De twee meest gebruikte videodiensten zijn Microsoft Teams en Zoom. Googles diensten zijn minder populair. Aan het eind van 2020 blijkt ruim een kwart van de werkende bevolking maandelijks één van deze videodiensten te gebruiken. Ook studenten maken veel gebruik van online diensten, waarbij Teams favoriet is.

Foto: Sergei F (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond