Deel dit artikel
-

Nederlander wil groter scherm, wat doen ontwerpers?

De gemiddelde gewenste schermgrootte van Nederlanders wat betreft smartphones ligt volgens onderzoek van Telecompaper op 4,4 inch. Elk jaar lijkt daar weer een paar millimeter bij te komen, want in 2013 gaven Nederlanders de voorkeur aan 4,3 inch. Moeten ontwerpers rekening houden met de schermvoorkeur van consumenten?

Dertig procent van de omzet van webwinkels in Nederland wordt eind 2015 via een telefoon of tablet gerealiseerd. Tablets zijn verantwoordelijk voor tweederde hierin, maar ‘telefoonomzet’ neemt toe naarmate de schermer groter worden, zo constateerde reclametechnologiebedrijf Criteo eerder deze week.

De markt loopt ruim op de schermvoorkeuren vooruit, want vorig jaar beschikte al ruim 40 procent van de gelanceerde smartphones over een display van vijf inch of groter. In 2013 was dit nog iets meer dan 17 procent. Het aandeel van smartphones met een display van zes inch of meer steeg binnen een jaar van bijna vier procent naar ruim 5,6 procent in 2014.

Ongeveer een tiende van de Nederlanders heeft geen voorkeur voor schermgrootte. In 2013 was dit nog ruim 14 procent.

Nederlanders gebruiken grotere schermen in instantie voor het bekijken van videocontent of videobellen, maar ook voor het lezen van websites. Je kunt in elk geval rustig stellen dat gebruikers steeds meer met grotere smartphoneschermen doen.

Moet je op een groot schermen van bijvoorbeeld iPhone 6 (Plus) dan nog wel een uitgeklede versie van een website laten zien? Het merendeel van de ontwerpers die Emerce afgelopen dagen raadpleegde – van Swis tot DutchGiraffe – zegt van wel.

Niet zozeer schermgrootte is van belang, maar veel meer de functie van het scherm. Met een smartphone doe je andere dingen dan met een tablet. Een smartphone is voor mobiel gebruik, dan moet je de gebruiker niet te veel informatie aanbieden. Naarmate het scherm groter wordt, kan er meer.

De opvatting links en rechts is dat responsive design – de technologie die meeschaalt met het scherm – zelfs is aan te raden voor echt grote desktopschermen, zoals de 27 inch schermen van iMac. De resolutie kan ook een criterium zijn, zeker met de opmars van superscherpe retinaschermen, waarop kleine lettertjes beter leesbaar zijn. Het advies van sommige ontwerpers: Begin groot, en verklein dan het ontwerp voor smartphones.

Al lopen ook hierover de meningen uiteen. “Als we een beetje overdrijven bestaat er voor iedere schermbreedte inmiddels wel een apparaat”, zegt Rick le Roy van UNITiD. “En anders komt die er binnenkort wel bij. Daarom houden wij rekening met alle schermbreedtes die er theoretisch mogelijk zijn.”

De ontwerpers denken daarbij niet in pagina’s, dat is te onnauwkeurig, maar in de componenten waaruit die pagina is opgebouwd. ‘Ieder component ontwerpen we eerst voor het kleinste scherm. En vervolgens kijken we wat er gebeurt als we opschalen naar bredere schermen. Zo onderzoeken we per component waar de omslagpunten liggen. Dat kan per component dus ook verschillen.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeffrey Lauwers

Ik denk dat er hier iets mis gaat…
“Het advies van veel ontwerpers: Begin groot, en verklein dan het ontwerp voor smartphones.”

En vervolgens…
‘Ieder component ontwerpen we eerst voor het kleinste scherm. En vervolgens kijken we wat er gebeurt als we opschalen naar bredere schermen.’

Of lees ik het nou verkeerd?

Jan Libbenga (Emerce)

Nee, de opvattingen lopen uiteen. Verduidelijkt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond