Deel dit artikel
-

Nederlander na Italiaan meest actief met sociale media

Binnen Europa zijn Nederlanders en Italianen de best bereikbare doelgroepen voor social media marketing. In Nederland houdt 79 procent zich maandelijks bezig met sociale media. In Italië gebruikt 83 procent minstens eens per maand social media.

Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Forrester.

In heel Europa gebruikt 68 procent van de online bevolking social media. In 2009 was dit nog 61 procent.. Volgens het onderzoek maakt 79 procent van de online Nederlanders eens per maand op de een of andere manier gebruik van sociale media, en bijna de helft bezoekt minstens maandelijks een sociaal netwerk. Toch, zo meent Forrester, is de kans dat de Nederlanders Hyves gebruiken vijf keer groter dan het gebruik van Facebook.

Daarnaast blijkt dat Nederlanders de top twitteraars van Europa zijn, met 4 procent van de gebruikers die minstens wekelijks twitteren. In heel Europa post 2 procent van de online bevolking wekelijks op Twitter. In het Verenigd Koninkrijk is dit 3 procent en in Spanje 2 procent.

Uit een wereldwijd onderzoek van Forrester blijkt dat het aantal mensen dat op een sociaal netwerk staat ingeschreven, in China is gegroeid met 18 procent en in Australië met 11 procent. Noord-Amerika zag een kleinere groei van 8 procent. In Europa groeide dit aantal met 11 procent, van 30 procent naar 41 procent.

Het aantal mensen dat een bijdrage aan sociale media levert met content, zag daarentegen percentueel nergens ter wereld een groei. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, kijkt een derde wel eens een video op YouTube, maar slechts 10 procent van de Amerikanen die online gaan, heeft wel eens een video geplaatst op een openbare videosite. Het aantal mensen dat zelf content creëert in Europa bleef de afgelopen 3 jaar gelijk met 15 procent.

Volgens Forrester is het zaak dat bedrijven een social media strategie opzetten nu het gebruik steeds meer gemeengoed wordt. “Om dit te doen is het noodzakelijk te begrijpen hoe de consument uit de doelgroep social media gebruikt”, aldus analist Jackie Anderson.

Hiervoor geeft Forrester 7 types waartoe een gebruiker kan behoren. De Creators, de Creators, de Conversationalists, de Critics, de Collectors, de Joiners, de Spectators en de Inactives.

Om bijvoorbeeld een grote groep Joiners te bereiken, is het het beste om je als bedrijf te richten op het genereren van converstaiegebaseerde status updates. Wanneer Spectators bereikt moeten worden is het slim om Creators en Critics te bewegen om blogpostings en user generated content up te loaden.

Nederland kent bijvoorbeeld 19 procent Creators en 22 procent Critics.

Deel dit bericht

9 Reacties

Victor Romijn

volgens de cijfers van yme ( http://www.yme.nl/ymerce/2010/09/15/social-media-in-nederland-in-cijfers-deel-5/ ) gebruikt zo'n 15% van de nederlanders twitter. best een groot verschil met de 2 tot 4% in jouw artikel, niet?

Jannemiek - Emerce

@Victor Romijn, Dat klopt. Het onderzoek van Forrester noemt in ieder geval de vier procent Nederlanders die 'minstens wekelijks' een tweet plaatsen. Ik kan niet achterhalen of het onderzoek van ComScore dat Yme aanhaalt bijvoorbeeld alle Nederlanders met een Twitter-account bedoelt. Dat aantal zal aanzienlijk hoger liggen dan de vier procent van Forrester.

victor romijn

Ik denk inderdaad dat een verschil in meetmethoden/defintie het verschil zal verklaren..

Koos Koets

Dat is bijzonder, als ik de cijfers van Stir erbij pak, dan blijkt dat 79% van de nederlandse websites bezoekt: http://www.stir.nl/resultaten/archief/2010/  Kortom, dan zouden we allemaal aan social media doen? Van een redactie zou ik verwachten enigzins kritisch naar onderzoeken te kijken, en niet alles over te nemen.

Jannemiek - Emerce

Koos, Stir heeft het over de hele Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. Forrester heeft het over de 'online' bevolking. Het kan natuurlijk zijn dat dat ook een verschil maakt. Het gaat hier overigens niet om een klein onderzoeksbureau, maar om Forrester, dat doorgaans gedegen onderzoek uitvoert.

Koos Koets

@Jannemiek, dat staat anders niet in de opening: "Binnen Europa zijn Nederlanders en Italianen de best bereikbare doelgroepen voor social media marketing. In Nederland houdt 79 procent zich maandelijks bezig met sociale media"

Jannemiek - Emerce

@Koos, Dat klopt, maar het wordt wel verderop uitgelegd.

gerdine hoff

wat ik me dan weer afvraag is hoeveel procent van de bevolking in italie is online, als dat een relatief veel kleiner getal is dan in Nederland dan kan het dus dat Nederlanders actiever zijn met sociale media omdat ze meer online zijn.

koos koets

Tjah, het lijkt allemaal heel veel, echter als ik in me omgeving kijk, dan is slechts een klein deel er echt mee bezig, maar als je dan youtube gaat meerekenen, dan kom je altijd wel aan een schier 100 procent score.Cijfers zijn ook al lang bekend, net zoals bekend is dat het merendeel niet tot zelden iets doet, ik schat dat hooguit 7% van de nederlanders ECHT actief bezig is met social media

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond