Nederlander shopt minst over de grens

De Nederlander doet slechts vijftien procent van zijn online aankopen bij een webwinkel in een ander land. Opgeteld gaat het om zo’n vijf miljard euro.
Daarmee is Nederland de hekkensluiter in het jaarlijkse onderzoek naar crossborder e-commerce van kennisplatform Cross-Border Commerce Europe uit België.
Dit kan worden toegeschreven aan de aanwezigheid van sterke webwinkels zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando springt eruit als ’s lands favoriete crossborder modewinkel.
De grootste uitdagingen voor consumenten bij het online bestellen over de grens zijn onder andere de snelheid van levering, problemen met onjuiste of beschadigde artikelen, retourbeleid, betalingsveiligheid en fraude en de beschikbaarheid van websites in hun eigen taal.
De nummers vijftien en veertien op de lijst zijn het VK en Frankrijk. Ook die hebben elk een sterke thuismarkt wat e-commerce betreft. De klant hoeft niet de grens over voor wat hij thuis niet kan vinden. Duitsland staat op plek zeven. Dat is een land waar men bovengemiddeld vaak op Amazon koopt. De helft van alle handel verloopt daar via marktplaatsen.
De nummers een tot en met drie zijn kleine landen die makkelijk over de grens stappen: Luxemburg, Ierland en Oostenrijk.
De totale online crossborder markt in de EU heeft in 2022 een totale omzet van 179,4 miljard geboekt. Dat is exclusief reizen en vertegenwoordigt een stijging van 4,8 procent in vergelijking met 2021.
Foto: Rob Dammers (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Dion
Hoe ziet top 10 eruit? Rapport staat niet op de bron.